Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69549 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Mini-Fisker skrev:Kalorieoverskud er ikke nødvendigvis et must ved styrkefremgang, men det kommer også an på hvor godt trænet du er i forvejen. Et overskud vil dog i de fleste tilfælde være en klar fordel.
Og ja et større muskeltværsnit er ligemed en stærkere muskel. Bodybuildere styrketræner også, men går udfra du sammenligner med en styrkeløfter. Forskellen ligger her i, at en bodybuilder træner for at blive stor og en styrkeløfter træner for at blive stærk. Man bliver god til det man træner.
Forskellen på disse to slags træning er vidt forskellige og derfor ser du den store forskel.

Mine spørgsmål lyder - Hvis man gerne vil forøge sin muskelmasse skal man ligge i kalorieoverskud, men hvis man bare vil forøge sin styrke (evt. 1RM) er et kalorieoverskud så stadig et must?
Og er et større muskeltværsnit ensbetydende med en stærkere muskel? For hvordan hænger det sammen med at bodybuildere som ofte er større end fx en som styrketræner, ikke er nær så stærk?

Bay skrev:Der er noget folk tit misforstår. En stor muskel behøver ikke være en stærk muskel

Misterhamper skrev:Bay skrev:Der er noget folk tit misforstår. En stor muskel behøver ikke være en stærk muskel
Hvem findes der med rigtig store muskler der ikke også er stærk?
Spurgte jeg vidst også om sidst da den udtalelse kom på banen, men der kom vidst aldrig nogen konkrete beviser

Bay skrev:Selvfølgelig er de stærke, men der findes folk som er mindre som er stærkere grundet tilpasningerne fra træning. Det man træner bliver man god til.

Misterhamper skrev:Bay skrev:Selvfølgelig er de stærke, men der findes folk som er mindre som er stærkere grundet tilpasningerne fra træning. Det man træner bliver man god til.
Så en stor muskel er altså lig med en stærk muskel?

Thomas Jagd skrev:Misterhamper skrev:Bay skrev:Selvfølgelig er de stærke, men der findes folk som er mindre som er stærkere grundet tilpasningerne fra træning. Det man træner bliver man god til.
En stor muskel er en potentiel stærk muskel. Hvor meget kraft den kan udvikle afhænger af nervesystemets effektivitet, som igen afhænger af hvordan man har opbygget den pågældende muskelmasse. En bodybuilder som Vince Taylor har altid trænet med høje reps, og vil aldrig kunne løfte ligeså meget som f.eks Dorian Yates som har trænet mere som en styrkeløfter gør off-season med reps nede omkring 6-8. Derfor vil hans store muskler kunne udvikle mere kraft end eksempelvis Vince Taylor's muskler. Derfor kan man ikke sige en stor muskel pr. definition er en stærk muskel. Det afhænger af hvordan den er opbygget, og om man samtidig har udviklet sin neurale effektivitet.

Misterhamper skrev:Thomas Jagd skrev:Misterhamper skrev:Bay skrev:Selvfølgelig er de stærke, men der findes folk som er mindre som er stærkere grundet tilpasningerne fra træning. Det man træner bliver man god til.
En stor muskel er en potentiel stærk muskel. Hvor meget kraft den kan udvikle afhænger af nervesystemets effektivitet, som igen afhænger af hvordan man har opbygget den pågældende muskelmasse. En bodybuilder som Vince Taylor har altid trænet med høje reps, og vil aldrig kunne løfte ligeså meget som f.eks Dorian Yates som har trænet mere som en styrkeløfter gør off-season med reps nede omkring 6-8. Derfor vil hans store muskler kunne udvikle mere kraft end eksempelvis Vince Taylor's muskler. Derfor kan man ikke sige en stor muskel pr. definition er en stærk muskel. Det afhænger af hvordan den er opbygget, og om man samtidig har udviklet sin neurale effektivitet.
Vince Taylor er ikke stærk?
Dorian Yates er forresten MEGET størrere end Vince Taylor, så lidt et dårligt eksempel at sammenligne med?

Aikon skrev:Nu har jeg den seneste tid kørt med 5x5 i basisøvelserne efter diverse anbefalinger.. Er dette decideret forkert hvis målet er masse?![]()
På den anden side vil antallet af sæt falde til eksempelvis 3 ved forøgelse af rep til 8 eller 10.. så dette har vel også noget at sige.. Et givet antal sæt x reps giver større muskler hvis man sammenligner med lavere reps ved samme antal sæt.

Thomas Jagd skrev:Nu kommer det jo an på hvordan du definerer stærk. Jeg siger jo ikke at de bodybuildere som har opbygget deres krop med høje reps ligger og kører bænkpres med 60 kg. Det er klart de med tiden er blevet stærkere. Bare ikke ligeså stærke som dem som har opbygget deres krop på sæt af 6-8 reps. Hvilket jo er pure logik, udfra en træningsfysiologisk betragtning. Hvis du primært kører sæt af eksempelvis 12-15 reps, så vil du ikke opnå de samme neurale tilpasninger som en som primært kører 6-8 reps.

Misterhamper skrev:Thomas Jagd skrev:Nu kommer det jo an på hvordan du definerer stærk. Jeg siger jo ikke at de bodybuildere som har opbygget deres krop med høje reps ligger og kører bænkpres med 60 kg. Det er klart de med tiden er blevet stærkere. Bare ikke ligeså stærke som dem som har opbygget deres krop på sæt af 6-8 reps. Hvilket jo er pure logik, udfra en træningsfysiologisk betragtning. Hvis du primært kører sæt af eksempelvis 12-15 reps, så vil du ikke opnå de samme neurale tilpasninger som en som primært kører 6-8 reps.
Så er det jo også dybt forkert at sige "En stor muskel behøver ikke være en stærk muskel" -
Vince Taylor vil under cirka alle betegnelser, udover som "pro styrkeløfter", være stærk...

Johnyboi skrev:Thomas Jagd har jo ikke uret. Jeg tror problemet ligger i hvordan i hver især definerer "stærk" kontra hvor stærk han potentielt kunne have været(!) med så stort potentiale i muskler af den størrelse.

Misterhamper skrev:Thomas Jagd skrev:Nu kommer det jo an på hvordan du definerer stærk. Jeg siger jo ikke at de bodybuildere som har opbygget deres krop med høje reps ligger og kører bænkpres med 60 kg. Det er klart de med tiden er blevet stærkere. Bare ikke ligeså stærke som dem som har opbygget deres krop på sæt af 6-8 reps. Hvilket jo er pure logik, udfra en træningsfysiologisk betragtning. Hvis du primært kører sæt af eksempelvis 12-15 reps, så vil du ikke opnå de samme neurale tilpasninger som en som primært kører 6-8 reps.
Så er det jo også dybt forkert at sige "En stor muskel behøver ikke være en stærk muskel" -
Vince Taylor vil under cirka alle betegnelser, udover som "pro styrkeløfter", være stærk...

Misterhamper skrev:Johnyboi skrev:Thomas Jagd har jo ikke uret. Jeg tror problemet ligger i hvordan i hver især definerer "stærk" kontra hvor stærk han potentielt kunne have været(!) med så stort potentiale i muskler af den størrelse.
Det gør ligemeget hvor stærk han kunne have været, når faktum er at han stadig er stærk.
- så at bruge ham som argument for at "En stor muskel behøver ikke være en stærk muskel" er ret forkert.

Thomas Jagd skrev:Hvis vi tager 2 forskellige bodybuildere, med nogenlunde samme genetiske forudsætninger, hvor den ene bodybuilder har opbygget sin krop med primært 12-15 reps, og den anden har opbygget sin krop med primært 6-8 reps. De har begge 2 samme mængde muskelmasse. Men ham som har trænet med 6-8 reps løfter mere end ham som har trænet med 12-15 reps. Og dette skyldes at hans neurale tilpasninger er langt bedre udviklede pga. at han har trænet med lave reps, som giver en bedre neuromuskulær aktivering.

Misterhamper skrev:Thomas Jagd skrev:Hvis vi tager 2 forskellige bodybuildere, med nogenlunde samme genetiske forudsætninger, hvor den ene bodybuilder har opbygget sin krop med primært 12-15 reps, og den anden har opbygget sin krop med primært 6-8 reps. De har begge 2 samme mængde muskelmasse. Men ham som har trænet med 6-8 reps løfter mere end ham som har trænet med 12-15 reps. Og dette skyldes at hans neurale tilpasninger er langt bedre udviklede pga. at han har trænet med lave reps, som giver en bedre neuromuskulær aktivering.
Så lad os da tage to eksempler. Begge arme er 55 cm.
Den ene curler 12x95 kg og er kommet gennem høje reps.
Den anden curler 8x120 kg og er kommet gennem lave reps.
Nogenlunde realistisk eksempel vil jeg mene.
Vil du så helt seriøst påstå at en af dem rent faktisk ikke er stærk? Det er jo dybt absurd, da de begge to er stærke.
Hvor stærke de KUNNE være blevet gør jo fuldstændig lige meget, når faktum er at begge to faktisk ER stærke - både objektivt og subjektivt. Så "En stor muskel behøver ikke være en stærk muskel" er forkert.

Misterhamper skrev:Bay skrev:Der er noget folk tit misforstår. En stor muskel behøver ikke være en stærk muskel
Spurgte jeg vidst også om sidst da den udtalelse kom på banen, men der kom vidst aldrig nogen konkrete beviser

Misterhamper skrev:Thomas Jagd skrev:Hvis vi tager 2 forskellige bodybuildere, med nogenlunde samme genetiske forudsætninger, hvor den ene bodybuilder har opbygget sin krop med primært 12-15 reps, og den anden har opbygget sin krop med primært 6-8 reps. De har begge 2 samme mængde muskelmasse. Men ham som har trænet med 6-8 reps løfter mere end ham som har trænet med 12-15 reps. Og dette skyldes at hans neurale tilpasninger er langt bedre udviklede pga. at han har trænet med lave reps, som giver en bedre neuromuskulær aktivering.
Så lad os da tage to eksempler. Begge arme er 55 cm.
Den ene curler 12x95 kg og er kommet gennem høje reps.
Den anden curler 8x120 kg og er kommet gennem lave reps.
Nogenlunde realistisk eksempel vil jeg mene.
Vil du så helt seriøst påstå at en af dem rent faktisk ikke er stærk? Det er jo dybt absurd, da de begge to er stærke.
Hvor stærke de KUNNE være blevet gør jo fuldstændig lige meget, når faktum er at begge to faktisk ER stærke - både objektivt og subjektivt. Så "En stor muskel behøver ikke være en stærk muskel" er forkert.

Bay skrev:Stærk er meget relativ og subjektiv, men pointen er at det ikke altid er den største muskel som er den stærkeste. Det afhænger af mange andre faktorer som TJ nævner. Men jo, den største muskel har det største potentiale for at udvikle kraft.

5teensig skrev:Dexter Jackson er en svans!
I hvert fald i de træningsvideoer jeg har set med ham.

Misterhamper skrev:Bay skrev:Stærk er meget relativ og subjektiv, men pointen er at det ikke altid er den største muskel som er den stærkeste. Det afhænger af mange andre faktorer som TJ nævner. Men jo, den største muskel har det største potentiale for at udvikle kraft.
Stærk er mere objektivt end det er subjektivt imo. Ingen vil jo fx finde de to i mit eksempel slappe, heller ikke folk der faktisk er stærkere end dem.
Selvfølgelig er det ikke altid den største muskel, der er den stærkeste. Hvorfor argumenterer i overhovedet mod/med det, da det jo gør ligemeget og er indlysende for enhver?
Det var heller ikke det du skrev. Du skrev "En stor muskel behøver ikke være en stærk muskel" - hvis du mente det modsatte er det da fair nok, for en stor muskel er aldrig slap. Den kan godt være slappere end en tilsvarende stor muskel, men den vil aldrig være slap.
Så gider jeg heller ikke mere i den her debat nu.

Misterhamper skrev:5teensig skrev:Dexter Jackson er en svans!
I hvert fald i de træningsvideoer jeg har set med ham.
Bench Press 600 lbs
Barbell Curl 205 lbs x 4 to 6 reps
Squat 600 lbs x 6 to 8 reps

Bay skrev:Stærk er da på ingen måder objektiv. Hvordan man definere stærk er jo vidt forskellige fra person til person.
Du tager min sætning ud af kontekst, så den kan ikke bruges til det mindste. Vil du være sød at læse hele mit indlæg igennem?
En stor muskel kan godt være en slap muskel sammenlignet med en tilsvarende stor muskel trænet gennem low reps
5teensig skrev:Det må nok alligevel siges at være iorden, jeg har vist set de forkerte videoer

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 78 gæster