Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1173
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1170

Følg bodybuilding.dk på

Stop Knee Pain Before It Starts

Udskriv emne

Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader

Har du knæproblemer?

Ja
68
41%
Nej
96
59%

Stemmer i alt : 164

Her er en kort lille artikel med 4 øvelser til at holde knæene sunde gennem en lang karriere med sport og vægttræning. Især øvelse 1 og 4 kan varmt anbefales.

Af ren nysgerrighed - hvor mange af brugerne på BB.dk har knæproblemer? Hvordan er problemet opstået og hvilket problem er det?

Stop Knee Pain Before It Starts
By Zach Trowbridge | April 21, 2010

At some time or another, almost every serious athlete is going to experience periods of knee pain. Whether it’s a runner who is feeling the effects of running on concrete, the football player who’s made one too many quick direction changes, or just your average gym rat whose knees are starting to bark at them from too much squatting, odds are pretty good it’ll happen at some point. That is, unless you take a few steps to prevent it.

Prehabilitation vs. Rehabilitation
Many people are familiar with the idea of rehabilitating an injury – fixing something that’s already broken (injured). But very few people know much about prehabilitation – stopping an injury from ever developing in the first place. Granted, it can be pretty boring and can feel like a waste of time when you’re already healthy, but trust me, it’s better than having to see all of your progress come to a screeching halt because you got sidelined for 3 months with a strained ligament, or even worse a muscle or ligament tear. At that point you’d be kicking yourself for not taking a few extra minutes for prehab – except you can’t bend your knee enough to do it.
It’s important to note that prehab movements to prevent an injury to one area are not always the same movements that you would use to rehab an existing injury. So I just want to point out that this article is not intended to replace physical therapy or any other rehab protocols, it’s merely a breakdown of an easy 5-minute workout to keep already healthy knees just as healthy.

The Movements
- Self-Myofascial Release (SMR) – Iliotibial (IT) Band
- SMR – Adductors
- SMR – Calves
- Terminal Knee Extensions (TKE’s)

Self-Myofascial Release (SMR)
SMR is to your muscles what a rolling pin is to a lump of bread dough. You basically take a hard object (usually a foam roller, which come in various densities) and roll up and down the muscle, stopping to apply pressure to the tight spots for 15-20 seconds before moving on to the next tight area. The pressure from the roller stimulates the Golgi Tendon Organ (GTO) reflex, which triggers the muscle to relax and release tension. It can take several weeks up to several months to fully release the pressure on an area, depending on how severe the problem is.

SMR – IT Band

Billede
The IT band is a length of connective tissue that originates at the hip and runs down the side of the thigh, inserting into the lower leg just below the kneecap. When tightened, the IT band can pull both the pelvis and the knee joint out of alignment, leading to pain in the front (anterior) side of the knee, an ailment commonly diagnosed as “runner’s knee syndrome”, as the repetitive impact of running or jumping (volleyball, basketball) tends to contribute highly to the buildup of tension.
To roll the IT band, lie on one side with the roller just below the hip bone, with the bottom leg straight out and the top leg on the floor in front. Use the front foot to push so that the roller moves down the thigh, stopping just below the knee joint. Be careful not to roll directly on the hip or knee joints, instead staying only on the muscles of the side of the thigh. Remember to apply continuous pressure to affected spots for 15-20 seconds before moving on.
If you need to apply more pressure to get at tight spots, try stacking the front foot on top of the bottom so that both legs are straight out, and use the top leg to push down to add more pressure. Note: this is not for beginners and can be extremely painful, so try to get as much release as you can from the first variation as you can before trying this adjustment.
You can also try slightly turning the shoulders and hips as you roll to get more surface area, so that you’re rolling the side, slightly off to the front toward the quads, and slightly off to the back toward the hamstrings.

SMR – Adductors
Billede

The adductors are basically the antagonistic muscles to the IT band – they still pull on the knee and the hip, just in different directions. They tend to get tight with increased quad training, as well as movement patterns that involve a wider stance.
To roll the adductors, lie face down on the floor with the roller parallel to your torso. You’ll want to keep the shoulders and hips squared to the floor as you move, and you want the knee to be straight out from the hip with the lower leg bent at about 90 degrees. Start with the roller positioned higher on the thigh up near the groin muscles, and roll down toward the top of the knee. The adductors extend down the leg a little lower than the IT band does so you can go down just a bit farther. Make sure that your knee stays in line with the hip, it’s easy for it to start dropping low as you roll. Find those tight spots and hit them each for 15-20 seconds before moving on.

SMR – Calves
Billede

If the calves are tight, then the weight will tend to shift to the ball of the foot when squatting or deadlifting, causing a lot of shearing stress on the patella tendon. A big red flag is when the heels pop up off of the ground during squats, deadlifts or lunging movements. The pressure should always stay on the heel or mid-foot, never the ball of the foot (with the lunge, I’m referencing the back foot; with the rear foot it’s impossible to keep the heel down and you shouldn’t try).
To get the calves, I recommend focusing on rolling the top of the calf (the gastrocnemius) and the bottom (the soleus) seperately, if only because of how difficult it is to keep your body held up by your arms if you try and roll everything at once. You’ll sit on the ground with both legs straight out and the roller positioned just underneath the knee at the very top of the calf. Start with both feet side by side on the roller and the toes pointing up toward the ceiling. Lift the hips up so that all of the pressure is now applied into the foam roller, and pull the hips back under your shoulders so that the roller moves down toward the middle of the lower leg, and then roll back up. Again, you’ll want to focus on the tight spots for 15-20 seconds before moving on. After you’ve done all of your rolling for the upper calf, readjust so that the roller starts at the mid-calf and roll down to just above the Achilles tendon and back, being careful not to apply pressure to the tendon itself.
As pictured, you can increase the pressure by crossing one leg over another and using the top leg to press down into the roller. You can also try doing some rolls with the toes up, some with the toes pointing off to the left, and some with them pointed off to the right to get all of the calf surface.

Terminal Knee Extensions (TKE’s)

TKE’s are a great strengthening movement for the Vastus Medialis Oblique (VMO), which is responsible for stabalizing the patella (kneecap). The muscle recruitment is similar to a conventional leg extension movement, with one big difference – a leg extension machine braces the thigh in place, eliminating movement at the hip, which in turn, combined with the downward pull of the weight, results in a huge amount of compressive force on the knee. The TKE allows the knee and hip to move freely together and eliminates the compression because the weight pulls front to back.
I use JumpStretch bands, and use either a light (purple) band or an average (green) band. Other bands work just fine, just figure out a comparable tension. Choke the band to a power rack or something stable at about knee height.
Make sure to keep the heel of the working foot on the ground so that you’re not using momentum to get through your reps, and make sure that you’re not moving your hips and butt forward and backward for the same reason. I like to pause for 1-2 seconds at the top of each rep to keep things extra strict. Just remember nobody cares how thick of a band you use for TKE’s.
The Workout
SMR – IT Band – 2-3 slow rolls, focusing on each tight spot, followed by 10 brisk rolls up and down the leg
SMR – Adductors – 2-3 slow rolls, focusing on each tight spot, followed by 10 brisk rolls up and down the leg
SMR – Calves – 2-3 slow rolls, focusing on each tight spot, followed by 10 brisk rolls up and down the leg
TKE’s – 3 sets of 10-20 reps per leg
Do this at least before every lower body training session, but it can be done 4-5 times a week if necessary. Just be consistent, and it’ll go a long way toward keeping your knees healthy and happy, and your performance will thank you.

Original artikel:
http://www.allstrengthtraining.com/2010 ... it-starts/
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Tak for alle de spændende artikler du finder frem til os Bay :)

Lider selv af milde knæproblemer (håber jeg). Det viser sig som noget ømhed omkring knæskallerne - oftest når jeg bøjer i knæene. Der har dog på intet tidspunkt været smerter, og jeg kan sagtens løbe og squatte tungt.

Problemet opstod for nogle måneder siden efter et stævne, da jeg startede på nyt program og samtidig begyndte at løbe (1,5 km i roligt tempo) efter en lang pause pga. en ankelskade (som jeg også stadig lider af). Har dog det meste ad vejen bare regnet det som en overanstrengelse så det først i dag jeg skal til læge med det.
A Menace To Chicken skrev:Et program uden squat og dødløft, er en burger uden bøf. Måske blev du mæt, men du blev også snydt.
Brugeravatar

Reputation point: 18

Geografisk sted: Århus

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

Mit knæproblem startede til fodbold hvor jeg blev tacklet. Så stoppede jeg til fodbold også gik der nogle måneder før det var normalt igen. Men så løb jeg op af en trappe og slog mit knæ ind i kanten, og nu er det kommet tilbage.. Det kommer oftest når jeg har mit højre ben hel strakt.
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 134.20
- Squat: 155.40
- Dødløft: 206.60

Lemmiwinks skrev:Tak for alle de spændende artikler du finder frem til os Bay :)

Lider selv af milde knæproblemer (håber jeg). Det viser sig som noget ømhed omkring knæskallerne - oftest når jeg bøjer i knæene. Der har dog på intet tidspunkt været smerter, og jeg kan sagtens løbe og squatte tungt.

Problemet opstod for nogle måneder siden efter et stævne, da jeg startede på nyt program og samtidig begyndte at løbe (1,5 km i roligt tempo) efter en lang pause pga. en ankelskade (som jeg også stadig lider af). Har dog det meste ad vejen bare regnet det som en overanstrengelse så det først i dag jeg skal til læge med det.

Det var så lidt.

Er det i lig. patella? Altså senen under knæskallen.

Billede
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Ind til videre viser det, at 1/3 af alle på BB.dk har knæproblemer. Det er godt nok en stor procentdel. Det er dog indtil videre kun baseret på 20 brugere.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Bay skrev:
Lemmiwinks skrev:Tak for alle de spændende artikler du finder frem til os Bay :)

Det var så lidt.

Er det i lig. patella? Altså senen under knæskallen.

Det passer nok meget godt.

Lægen jeg var inde hos mente at det var en almindelig overanstrengelse og at jeg vil kunne klare mig med nogle knæstøtter/bind indtil det er væk.
A Menace To Chicken skrev:Et program uden squat og dødløft, er en burger uden bøf. Måske blev du mæt, men du blev også snydt.
Brugeravatar

Reputation point: 18

Geografisk sted: Århus

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

Med 54 svar, så er det cirka en 50/50 fordeling i forhold til knæproblemer/ikke-problemer for brugerne på BB.dk.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Haha det er jo absurd. Og alligevel er der sikkert et flertal af de personer der ikke ønsker at bruge 500 kr på et få løst deres problem.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Kostplan: Ingen kostplan

SandyFrink skrev:Haha det er jo absurd. Og alligevel er der sikkert et flertal af de personer der ikke ønsker at bruge 500 kr på et få løst deres problem.

Ja, det er ret alarmende at så mange har problemer med knæene, når det ofte relativt hurtig kan fikses med noget hjælp til teknik, behandling og forbedring af svagheder.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

SandyFrink skrev:Haha det er jo absurd. Og alligevel er der sikkert et flertal af de personer der ikke ønsker at bruge 500 kr på et få løst deres problem.

Problemet kunne også bunde i at folk rent faktisk havde brugt 500 kr. og mere til, men kvaliteten af den hjælp de fik fra diverse fysioterapeuter svarede til kvaliteten af en personlig træner i Fitness World.
"Ronnie Coleman, it's not gay to love him. It's gay not too!"
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: S.A.T.S Hvidovre
Dansk Fitness Vanløse

Flotfyr20 skrev:

Problemet kunne også bunde i at folk rent faktisk havde brugt 500 kr. og mere til, men kvaliteten af den hjælp de fik fra diverse fysioterapeuter svarede til kvaliteten af en personlig træner i Fitness World.

..nu lyder du som en dansk politiker .. generalisering 2TM! :? :)

Geografisk sted: Hjørring

Logbog: Ingen logbog

Jeg har ikke knæ problemer fordi jeg har lært teknik af SUPERTRAINER
Brugeravatar

Geografisk sted: swoletown

Galleri: Vis galleri (1)

esffys skrev:
Flotfyr20 skrev:

Ja, den var vist sat en smule på spidsen. Der findes rigtig mange dygtige fysioterapeuter i Danmark, men som inden for alle andre fag, så er der også fagpersoner som er mindre gode.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

esffys skrev:
Flotfyr20 skrev:

Når der stadig findes fysioterapeuter som anbefaler leg extensions så er det en valid pointe. Men problemet er oftere, at folk er idioter som tror at træningsinstruktion og viden på kvalitativt niveau er gratis og self-serving. Dette board fx er jo fyldt med sådanne idioter, og deres træning og skadeshistorik lider under det. Folk er nærige og/eller har for store ego. Normalt det første. De har en idé om at eftersom meget viden (og "viden", dvs lort) er tilgængeligt på nettet, så er det omsonst at betale for træningsplanlægning. Det er et fint udgangspunkt, hvis middelmådighed og ineffektiv træningsindsats er aspirationen. Bl.a. én meget dygtig og kvalificeret sportstræner jeg kender modtager utallige forespørgsler om hjælp. De er interesserede, lige indtil de får oplyst hvad der forøvrigt er en næsten latterligt lav månedsløn. Ergo har de en forventning om at vedkommende arbejder gratis. Det ville være humoristisk, hvis ikke det var så arrogant.
Mht fysbehandling så er det et kapitel for sig selv. Et problem er selvfølgelig at man aldrig får udtømmende instruktioner om hvad der skal gøres for at fixe et givent problem.
Noget så banalt som et holde om en pude når man sover på siden for at undgå at skulderen ligger i internrotation hele natten er det råd der burde gives til alle med afklemningsproblemer, men i og med optimistisk set at 1/10 ville gide gøre det så gives rådet ikke.
Sidst rettet af SandyFrink 9. jun 2011, 11:33, rettet i alt 1 gang.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

Brugeravatar

Styrkeliste

Flotfyr20 skrev:

+ 1

Har været til diverse "eksperter" uden at få hjælp til min skade.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Giv gerne info til kompetent træner, er ved at blive sindsyg af mine skader.

muvistar skrev:Giv gerne info til kompetent træner, er ved at blive sindsyg af mine skader.

You're looking at one
Set the record straight.
Brugeravatar

Geografisk sted: AK Nordland

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

Jeg har krammet en stor pude hele natten. Min skulder har sjældent haft det bedre. Hvor er det mærkeligt. ... men jeg kan nu stadig ikke løfte venstre arm over hovedet.

Så kommer spørgsmålet, hvordan jeg skal træne den op igen. Jeg har ikke kunne træne andet end rows de sidste 9 måneder.

I øvrigt kan det noteres, at svømning har hjulpet en del på både knæ og skulder. Indtil videre sporer jeg en lille fremgang.

døjer med højre knæ efter motorcykel ulykke (er 100% uskyldig) hvor jeg blandt andet brækkede højre femur, som sidenhen har vist sig ikke at være korrekt sat sammen. jeg har sagt fra dag 1 at jeg kunne se og mærke at mit knæ var blevet drejet ind af. når jeg skal sove, ligger ejg med fødderne ud over fodenden af sengen (Ligger på maven), ellers gør det ondt i knæ og hofte. og her 2 år efter skal jeg endelig til en ortopædkirurg, som skal se om der er noget der skal laves om.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

muvistar skrev:Jeg har krammet en stor pude hele natten. Min skulder har sjældent haft det bedre. Hvor er det mærkeligt. ... men jeg kan nu stadig ikke løfte venstre arm over hovedet.

Så kommer spørgsmålet, hvordan jeg skal træne den op igen. Jeg har ikke kunne træne andet end rows de sidste 9 måneder.

I øvrigt kan det noteres, at svømning har hjulpet en del på både knæ og skulder. Indtil videre sporer jeg en lille fremgang.

Hvordan du skal genoptræne, kommer an på hvad som forårsager din impingement. Så det er svært at svare på uden at undersøge dig.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Bay skrev:
muvistar skrev:Jeg har krammet en stor pude hele natten. Min skulder har sjældent haft det bedre. Hvor er det mærkeligt. ... men jeg kan nu stadig ikke løfte venstre arm over hovedet.

Hvordan du skal genoptræne, kommer an på hvad som forårsager din impingement. Så det er svært at svare på uden at undersøge dig.

Forståeligt.

En blanding af svinge forkert med golfkøllen (svinge med skuldrene i stedet for kroppen), ligge forkert (som nævnt ovenfor) samt negative pull ups (overhånds) har givet mig smerter i venstre skulder. Min fys siger at det er min supraspinatus der er inflammatorisk, men jeg ved sgu snart ikke.

muvistar skrev:

Giv gerne info til kompetent træner, er ved at blive sindsyg af mine skader.

Hvorvidt jeg kan hjælpe dig med dine skader eller ej kan jeg kun vurdere på baggrund af information om dem, så du er nødt til at maile mig via min HP.

Brugeravatar

Styrkeliste

Hey Bay, hvis du har tid og lyst, kan du så ikke lave en lignende tråd om lyske-problemer?
Brugeravatar

Træner her: Atletklubben Jyden

Poll'en må blive meget biased af at det primært vil være folk med knæproblemer, eller folk med interesse i problemet, som stemmer. Den store brede uvidende gruppe, som ikke (endnu) har knæproblemer, vil ikke være repræsenteret forholdsmæssigt.

ellers super fedt tiltag bay :)
Brugeravatar

Reputation point: 245

waste skrev:Hey Bay, hvis du har tid og lyst, kan du så ikke lave en lignende tråd om lyske-problemer?

Hvis jeg falder over en spændende artikel om lyskenproblemer, så skal jeg nok dele den.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Moody skrev:Poll'en må blive meget biased af at det primært vil være folk med knæproblemer, eller folk med interesse i problemet, som stemmer. Den store brede uvidende gruppe, som ikke (endnu) har knæproblemer, vil ikke være repræsenteret forholdsmæssigt.

ellers super fedt tiltag bay :)

Du har selvfølgelig helt ret :)
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

SandyFrink skrev:
esffys skrev:
Flotfyr20 skrev:

Når der stadig findes fysioterapeuter som anbefaler leg extensions så er det en valid pointe. Men problemet er oftere, at folk er idioter som tror at træningsinstruktion og viden på kvalitativt niveau er gratis og self-serving. Dette board fx er jo fyldt med sådanne idioter, og deres træning og skadeshistorik lider under det. Folk er nærige og/eller har for store ego. Normalt det første. De har en idé om at eftersom meget viden (og "viden", dvs lort) er tilgængeligt på nettet, så er det omsonst at betale for træningsplanlægning. Det er et fint udgangspunkt, hvis middelmådighed og ineffektiv træningsindsats er aspirationen. Bl.a. én meget dygtig og kvalificeret sportstræner jeg kender modtager utallige forespørgsler om hjælp. De er interesserede, lige indtil de får oplyst hvad der forøvrigt er en næsten latterligt lav månedsløn. Ergo har de en forventning om at vedkommende arbejder gratis. Det ville være humoristisk, hvis ikke det var så arrogant.
Mht fysbehandling så er det et kapitel for sig selv. Et problem er selvfølgelig at man aldrig får udtømmende instruktioner om hvad der skal gøres for at fixe et givent problem.
Noget så banalt som et holde om en pude når man sover på siden for at undgå at skulderen ligger i internrotation hele natten er det råd der burde gives til alle med afklemningsproblemer, men i og med optimistisk set at 1/10 ville gide gøre det så gives rådet ikke.

Nu har du efterhånden kritiseret Leg-extensions som genoptrænings øvelse op til flere gange, men kan man få en forklaring på hvorfor den ikke er hensigtsmæssig? Den bliver tit brugt ved fx springerknæ. Hvilke øvelser skal erstatte leg-extensions og hvorfor skal de det?
"Ronnie Coleman, it's not gay to love him. It's gay not too!"
Brugeravatar

Træner her: S.A.T.S Hvidovre
Dansk Fitness Vanløse

Det er så også ret forkert hvis den bliver brugt til springerknæ... Kongsgaard har ihvertfald bevist at 3 simple øvelser udført tungt og langsomt giver en ret god effekt: squat, benpres og hack squat.

Geografisk sted: Nordjylland

Galleri: Vis galleri (13)

Nordjyde skrev:Det er så også ret forkert hvis den bliver brugt til springerknæ... Kongsgaard har ihvertfald bevist at 3 simple øvelser udført tungt og langsomt giver en ret god effekt: squat, benpres og hack squat.

i så fald skulle jeg bl.a. lave leg-extensions, da jeg for et par år siden gik hos fysioterapeut for at genoptræne mit højre knæ efter knæskallen var gået af led.

Jeg vil dog ikke komme ind på, hvor effektivt det var, da min knæskal gik af led 1-2 måneder efter endt fysioterapi.

Dog er jeg også interesseret i at vide, hvorfor SF mener, at leg extensions er elendig. Det kunne evt besvares i et topic på hans blog www.supertraining.dk
There are people who say that they can and there are people who say that they cant

Both are usually right
Brugeravatar

Reputation point: 15

Ioxer skrev:
Nordjyde skrev:Det er så også ret forkert hvis den bliver brugt til springerknæ... Kongsgaard har ihvertfald bevist at 3 simple øvelser udført tungt og langsomt giver en ret god effekt: squat, benpres og hack squat.

i så fald skulle jeg bl.a. lave leg-extensions, da jeg for et par år siden gik hos fysioterapeut for at genoptræne mit højre knæ efter knæskallen var gået af led.

Jeg vil dog ikke komme ind på, hvor effektivt det var, da min knæskal gik af led 1-2 måneder efter endt fysioterapi.

Dog er jeg også interesseret i at vide, hvorfor SF mener, at leg extensions er elendig. Det kunne evt besvares i et topic på hans blog http://www.supertraining.dk

Der er flere problematikker forbundet med leg ekstensions. Ved denne øvelse får quadriceps underbenet (tibia) til at glide frem i forhold til låret ben (femur). Det belaster knæet og især det forreste korsbånd. Samme problematik gør sig gældende ved partial squats, hvor det primære træk ligger på knæets forside. Derudover slider bevægelsen på bruskens tyndeste sted på knæskallen, hvorimod squat som vi er beregnet til at lave, slider på det område hvor brusken er tykkest. Leg Ekstension er derudover sat i forbindelse med øget aktivering af rectus femoris og nedsat rekruttering af haser og VMO. Derudover har leg ekstension også dårlige overførbarhed til squat, stepups, osv.

Der kan læses lidt mere op det her:
viewtopic.php?f=3&t=47892
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste