Indledningsvis en stor tak til alle de atleter, som trodsede det gode vejr og lagde vejen forbi Aarhus judo klub.
Der var naturligvis, som forventet, lidt afbud pga årets hidtil mest varme og solrige dag. Dette forhindrede dog ikke de fremmødte atleter i at komme med gode ideer og konstruktiv feedback til mit oplæg.
Som jeg før har nævnt er hele min vision med konkurrencen, at den skal skabes af atleterne selv, hvilket der var rig mulighed for igår - lørdag. Derfor kommer her en fyldig opsummering af workshoppen.
Opsummering - med atleternes egne ideer og feedbackKonkurrencen tager sit udgangspunkt i 3 runder. Symmetri, forhindringsbane samt en ny og spændende challenge runde. Runderne vægtes indtil videre således: Symmetri 40%, Forhindringsbane 30% og challenge runden 30%. I prioriteret rækkefølge vil der i symmetrirunden blive set på symmetri, definition og muskelmasse. Hovedvægten skal ligge i symmetri/proportioner og muskelmassen er ikke uvæsentlig, men mindre vigtig.
Forhindringsbanen vil blive hårdere end tidligere med nye øvelser, som vil stille store krav til koordination og balance. Som noget nyt vil den også indholde taktiske elementer. De taktiske elementer vil blive afsløret på selve dagen.
De 10 bedste kvinder og mænd(hvis der kommer så mange første gang

) går videre fra kvalifikationen til aftenshowet. De 5 dårligst placerede atleter vil inden challenge runden blive sorteret fra. Dvs. symmetri og forhindringsbane skal betragtes som en semifinale. I challenge runden skal atleterne kæmpe direkte mod hinanden. De vælger hver en øvelse blandt ti øvelser. Herefter køres 5 heat, hvor den atlet, som får flest point i de 5 heat vinder challenge runden.
De respektive øvelser skal struktureret således, at der ikke kan herske tvivl om, at de bliver udført korrekt. Dvs. at en øvelse som dips er udelukket(blev armen bøjet nok eller blev den strakt ordenligt ud)
De 10 øvelser er langt fra fundet, så gode forslag modtages gerne. Der blev talt om at indhente inspiration fra crossfit-verdenen.
Der var enighed om at grundstenen i konkurrencen skal være ren konkurrence. Jeg foreslog et blodpas, som det ses i cykling. Jeg har rådført mig med doping læge Rasmus Damsgaard, som ytrede sig meget positiv ovefor ideen. Han foreslog at teste for LH/FSH, som er to biokemiske sladrehanke, som med 100% sikkerhed kan sige om en atlet har anvendt steroider. Ingen havde indvendinger imod dette forslag, så lang tid jeg kunne garantere for den sikkerhed.
Dopingprøverne skal tages på alle atleter 1-2 mdr før konkurrencen og igen på selve konkurrence dagen. Jyske atleter testes i jylland og vice versa.
En forsker fra Odense Universitet har påtaget sig opgaven med at gennemføre blodprøverne og den efterfølgende analyse. En dyr post på mit budget, men med et blodpas kan vi signalere til omverdenen, at det godt kan lade sig gøre på den naturlige måde. På lang sigt kan det blive endnu mere attraktivt for sponsorer og medierne.
Der kræves ikke medlemsskab for at kunne deltage i konkurrencen. Konkurrencen er åben for alle og der vil blive opkrævet et startgebyr på omkring 350 kr, som dækker administrative udgifter til en atlet med opvarmer. Med andre ord bliver der ikke mærkelige karantæneregler og opkrævning af manglende kontigentbetalinger. Eneste gældende regel bliver en tilmeldingsfrist. Thats it
Jeg blev også opfordret til at få fingrene ud mht markedsføring - så atleterne ved havd de skal forberede sig på optil konkurrencen. Dette er taget til efterretning, og jeg vil snart komme endnu mere ud af starthullerne(hjemmeside osv.)
Slutteligt diskuterede vi et navn til konkurrencen. Mange emner blev vendt. Det endte ud med DM i Natural Fitness. Navnet er ikke godtaget endnu, så her modtages også gerne forslag
Er du blevet inspireret eller provokeret af ovenstående kan du møde op og give din mening tilkende ved næste workshop så du får mulighed for at være med til at skabe en ny spændende fitness konkurrence.
Næste workshop bliver lørdag den 4. juni fra kl 13- 16, ob bliver afholdt Health Group A/S, Henningsens Alle 8, 2900 happiness