Davidplmlsn:
Nu ved jeg ikke om du har fået læst artiklen - hvis ikke så skriver jeg i afsnittet under BCAA og DOMS:
I disse to ovenstående forsøg af Shimomura og kolleger bestod placebo-drikken af dextrin i stedet for BCAA. Da de fleste som træner for styrke eller opbygning af muskelmasse indtager protein efter træning kunne det være interessant med et studie som sammenligner effekten, på udviklingen af DOMS, af et almindeligt proteinpulvertilskud, BCAA og proteinpulvertilskud indeholdende ekstra BCAA for at se, hvorvidt man opnår mildere DOMS ved BCAA eller det samme kan opnås ved blot at indtage almindeligt proteintilskud efter træning.
Et sådant studie er jeg ikke stødt på, men i et andet studie undersøgte man effekten af et tilskud bestående af 9 essentielle og 3 ikke-essentielle aminosyrer og fandt, at indtagelse af dette 30 min før, lige efter og 8 gange løbende i tiden efter udholdenhedsarbejde for armene, sammenlignet med placebo-tilskud, resulterede i lavere muskelømhed samt lavere koncentrationer af markører for muskelømhed i blodet (35).
Der er mig bekendt ikke studier som har undersøgt om der er en effekt af at indtage ekstra BCAA, hvis man, som mange i forvejen gør, alligevel indtager proteinpulver efter træning.
Udover det vil jeg vædde på (uden at have læst det) at forsøget der refereres til er baseret på individer i fastet tilstand. Altså er det temmelig meget ude af kontekst i forhold til et real world scenario.
Nu refereres der jo til mange forskellige undersøgelser. Jeg kommenterer på dem som har undersøgt effekten af BCAA/leucin på DOMS, styrketræning og nedbrydning af muskelvæv. Studierne som beskæftiger sig med effekten på udholdenhedsarbejde har jo ikke vist nogen effekt alligevel.
BCAA og DOMSI studiet af Sharp et al og i det af Jackman et al var deltagerne fastende, i studiet af Greer et al (her er der en fejl i litteraturlisten, titlen er
Branched-chain amino acid supplementation and indicators of muscle damage after endurance exercise) blev deltagerne bedt om ikke at have spist 4 timer inden forsøget, og i de to forsøg af Shimomura mødte deltagerne op efter en nats fasten og fik derefter 100 kcal fra sukker inden forsøget gik igang.
BCAA og nedbrydning af muskelvæv under arbejdeI forsøget af Tang og kolleger mødte deltagerne fastende op og fik derefter et morgenmåltid bestående af 58,5 % kulhydrat, 14,4 % protein og 27,1 % fedt. 2,5 time senere påbegyndte de arbejdet.
I forsøget af Matsumoto ankom deltagerne fastende (>12 t) kl. 8.00 og fik så et standariseret morgenmåltid (2647 kJ, 66,5 g kulhydrat, 212 g protein, og 31,3 g fedt). Kl. 10.30 indtog de ekstra 25 g ekstra kulhydrat og kl. 13.15 begyndte arbejdet.
Forsøget af Saltin og Blomstrand blev udført på fastende forsøgspersoner.
BCAA og præstationsevneI forsøget af Crowe og kolleger fik deltagerne ca. 1 g kulhydrat pr. kg. kropsvægt inden udholdenhedstesten. Testen af overkropskraft blev tilsyneladende udført fastende, men man kan her diskutere om det spiller en nævneværdig rolle.
Der står umiddelbart ikke noget om hvilken tilstand forsøgspersonerne var i, i forsøget af Pitkänen og kolleger.