Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69535 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1365
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1362

Følg bodybuilding.dk på

Kyllingefileter pumpet med vand

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Nu kommer det så tit op når snakken falder på kyllingefileter (og især de billige af slagsen): At de er fyld med vand.

Men måske er der mange der ikke rigtig er klar over hvad det vil sige. Og hvordan står det deklareret på pakken?

Billede

For det første, så betyder det præcis det som der står: Producenterne sprøjter decideret vand ind i fileterne via tynde kanyler på et transportbånd.
Vand er billigt og kan derfor bruges til at øge vægten og størrelsen af produktet så det ser ud af mere.
Det er dog ikke rent vand der bruges men ofte en "marinade" af vand, salt og evt. noget bouillon.
Derved kan producenterne skjule deres vandpumperi ved at skrive "neutralmarineret" på etiketten. Læg mærke til det næste gang du ser på kyllingefileter. "Farmer kylling" der blandt andet forhandles i føtex er et godt eksempel.
Fileterne er meget større end i de andre pakker og kg prisen er god . Men vandindholdet kan være ekstremt stort! Farmer kyllingefilet blev i 2007 undersøgt af Forbrugermagasinet TÆNK og vandindholdet viste sig at være hele 19,1% , imod de 7% der stod på emballagen. Smagen ændrer sig også. Personligt synes jeg Farmers fileter er meget smagsløse i sig selv modsat andre mærker og har en underlig konsistens og tekstur.

Producenter som Oliver Fersk (også Føtex forhandlet), reklamerer med "100% kød" og jeg er personligt ikke stødt på noget der viser det modsatte; de er ikke overdimensionerede, de skrumper ikke når man steger/bager dem og der er ikke underlige ting med småt på ingredienslisten.
(Jeg skal ikke kunne sige om de også fusker med deklarationen osv. men når man spiser kød fra dem så lader der ikke til at være noget der ikke stemmer lige umiddelbart)

kylling.jpg

En anden ulempe ved marineringen er at kontrollen ændrer sig drastisk efterfølgende. Fødevarestyrelsen tester kun for salmonella og campylobacter i fersk kyllingekød. Og om man vil det eller ej, så er en kyllingefilet ikke fersk mere (set gennem lovgivnings briller) når det er blevet neutralmarineret. Derved ikke sagt at man render ind i salmonella, jeg siger blot at kontrollen mindskes en hel del.

Når du køber ferske (og her mener jeg både neutralmarinerede og ikke-marinerede) så kig efter om fileterne er meget store, evt. ser meget slaskede og "vandede" ud, se på ingredienslisten om der er kommet "marinade" i (vil som regel være deklareret som "saltlage" eller andet der minder om det) hvis ikke det står på forsiden af pakken.

Dette er ikke tænkt som en artikel eller andet, blot en info så folk har bedre forudsætninger for faktisk at få noget nogenlunde ordentligt kyllingekød (det spiser "vi" jo en del af....)

PDF fil, artikel fra TÆNK
http://www.taenk.dk/mag_pdf_show.php?cid=7576

http://www.taenk.dk/artikler/for-meget- ... kyllinger/

http://www.taenk.dk/?cid=7496
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan

Tak for info Dingo...
-Spis din kryderbolle med nutella så du kan blive stor og stærk...
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: Forever Velvære For Dig ApS, Give

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (1)

+1
Circumstances doesn't matter only state of being
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Ringsted

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 220.00
- Dødløft: 215.00

Galleri: Intet galleri

super indlæg =D>

Geografisk sted: København N

Træner her: Fitness World Nørrebro
Fitness World Husum

Godt arbejde Dingo =D>
The pain you feel today will be the strenght you feel tomorrow.
https://asento.dk/
https://petguide.dk/
https://meremotion.dk/
https://padelfreak.dk/
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Kolding

Træner her: Fitness World Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 225.00

J vidste det godt og man får jo det betaler for. Ikke marinerede fileter er nu ret sjældne i kølediskene og der r stor prisforskel.

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 60.00
- Dødløft: 90.00

mrGDS0 skrev:J vidste det godt og man får jo det betaler for. Ikke marinerede fileter er nu ret sjældne i kølediskene og der r stor prisforskel.

Nu handler jeg mest i føtex og der kan man godt få kg prisen på oliver fersk sneget ned på omkring 50 kg hvis man køber storkøb, det synes jeg er ganske ok for kylling der ik er stopfyldt med vand... :)
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Tak for informationen - det var da rart at få :wink:

Nu tænker jeg lidt, at de(producenterne af de pumpede kyllinger) jo (forhåbentlig) ikke snyder med varedeklarationen, og derfor burde der vel også være f.eks. mindre protein pr. 100g kylling, end i pakker, der ikke er sprøjtet saltlage i? I så fald er der så nogle, der ved, hvor stor forskellen cirka er? :-k
The only time "success" comes before "work" is in the dictionary.

+Faktor skrev:Tak for informationen - det var da rart at få :wink:

Nu tænker jeg lidt, at de(producenterne af de pumpede kyllinger) jo (forhåbentlig) ikke snyder med varedeklarationen, og derfor burde der vel også være f.eks. mindre protein pr. 100g kylling, end i pakker, der ikke er sprøjtet saltlage i? I så fald er der så nogle, der ved, hvor stor forskellen cirka er? :-k

Der er jo løbende kontrol fra Fødevarestyrelsen med deklarationer og Danmark er et af de lande med bedst kontrol. Men et af de store problemer er producenterne. Det hele handler om penge (og selvfølgelig, vi skal jo tjene penge), men i forhold til f.eks. de ældre dage hvor den faglige stolthed var større og det var en mission i sig selv at levere et godt produkt til kunden, så er vi altså gået ned af bakken i verden.

Mht. næringsindholdet kunne jeg forestille mig at de har korrigeret indholdet pr. 100 g med det vand de har puttet i. Om det så kun er for den deklarerede vandmængde eller den faktiske mængde, skal jeg ikke kunne sige
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:

Der er jo løbende kontrol fra Fødevarestyrelsen med deklarationer og Danmark er et af de lande med bedst kontrol. Men et af de store problemer er producenterne. Det hele handler om penge (og selvfølgelig, vi skal jo tjene penge), men i forhold til f.eks. de ældre dage hvor den faglige stolthed var større og det var en mission i sig selv at levere et godt produkt til kunden, så er vi altså gået ned af bakken i verden.

Det er som sådan ikke producenternes skyld. Det er forbrugernes efterspørgsel der bestemmer udbuddet. Vi danskere er et af de folkefærd der bruger den mindste andel af vores indkost på mad i hele EU. Kan vi få 2 kg (vandpumpet) kylling til 29,- kr. tror vi at vi har gjort et godt køb...

Nu nævner du kylling. Prøv at se hamburgerryg....hvor stor tror du sådan en er når den kommer ud af dyret??? Så kan man selv begynde at regne på hvor meget vand der er pumpet i den...

DK producerer noget at verdens bedste oksekød. Men det hele bliver eksporteret....ingen vil betale prisen for kvalitet.
De opførte sig som vilde dyr. De hverken røg eller drak.
Brugeravatar

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 170.00

Galleri: Vis galleri (10)
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis nogen er gode til at grave, så kan jeg huske jeg så afsnittet af Operation X, ang. neutralmarinering af kylling.

Ret godt og grundig information netop om Dingo's indlæg :).

Geografisk sted: Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

ISG skrev:Det er som sådan ikke producenternes skyld. Det er forbrugernes efterspørgsel der bestemmer udbuddet. Vi danskere er et af de folkefærd der bruger den mindste andel af vores indkost på mad i hele EU. Kan vi få 2 kg (vandpumpet) kylling til 29,- kr. tror vi at vi har gjort et godt køb...

Nu nævner du kylling. Prøv at se hamburgerryg....hvor stor tror du sådan en er når den kommer ud af dyret??? Så kan man selv begynde at regne på hvor meget vand der er pumpet i den...

DK producerer noget at verdens bedste oksekød. Men det hele bliver eksporteret....ingen vil betale prisen for kvalitet.

Det er rigtigt nok. Forbrugerne forlanger det umulige. De vil have friske, ubehandlede fødevarer uden tilsætningsstoffer, som kan holde sig i flere år... :? yeah right.
Men det er som om at folk ofte godt ved at de køber lort. Folk går jo f.eks. tit til slagteren og giver en god sjat penge for en god steg eller nogle gode bøffer ved særlige lejligheder eller hvis de skal have gæster. Men når de køber til sig selv køber de de billigste svinekoteletter de kan finde.

junikz skrev:Hvis nogen er gode til at grave, så kan jeg huske jeg så afsnittet af Operation X, ang. neutralmarinering af kylling.

Ret godt og grundig information netop om Dingo's indlæg :).

Billede
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Oven i hatten vil jeg anbefale folk fra at købe kylling fra Rose Poultry, kan også kendes ved det røde kylling logo

http://programmer.tv2.dk/operationx/nyt ... %B8rt.html
Brugeravatar

Geografisk sted: swoletown

Galleri: Vis galleri (1)

:goodpost:

.. det kan ikke hamres nok igennem, især for folk der ønsker bare en smule kvalitet for pengene.

Men.. - de røvhuller, de kunne i det mindste pumpe lortet op med Synthol. Så ville fileterne ikke skrumpe på panden.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Godt indlæg Danni. Og brugbar information! :)
You can always be thinner; look better
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitnessworld Aalborg, Eternitten

Dingo skrev:

Mht. næringsindholdet kunne jeg forestille mig at de har korrigeret indholdet pr. 100 g med det vand de har puttet i. Om det så kun er for den deklarerede vandmængde eller den faktiske mængde, skal jeg ikke kunne sige

Det er faktisk et godt spørgsmål, som blev stillet. Hvis de pumper vand i en kyllingfilet og ikke angiver dette på varedeklarationen - da dette jo i høje mængder ikke er lovligt? - så vil de vel hellere ikke rette varedeklarationen. Når vi så skriver at vi indtager 250 gram kyllingfilet i vores kostplan, så kan det jo betyde at vores reelle energiindtag er mindre end beregnet :(
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

godt man er slagter, og kan købe dem til indkøbspris 100% neutrale og fri fra en eneste dråbe vand! 24,90 kr kg :?

Reputation point: 100

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

ZinK_ skrev:godt man er slagter, og kan købe dem til indkøbspris 100% neutrale og fri fra en eneste dråbe vand! 24,90 kr kg :?

Hvis det er indkøbsprisen er jeg meget tilfreds med min pris på 50kr pr. Kilo som forbruger hos min slagter (; !
Hård træning, giver spæk på nosserne!!

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster