Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1428
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1426

Følg bodybuilding.dk på

Kostplaner er skide trivielle!

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey Forum!

Nu har jeg siddet og kigget lidt med i et par måneder som anonym, og kiggede kostplaner igennem.
Selv er jeg igang med at cutte, da jeg har været på "opfedningskur" haha.. (kæreste)

Men gennemgående er kostplaner jo det samme indtag hver evige eneste dag.
Ingen daglig variation fødemæssigt med mindre man køre en cycle.

Min erfaring specielt med cuts er at det bliver så kedeligt og trivielt når man følger den samme kostplan mange dage i træk. Det får mig til at miste motivationen. Er det kun mig der har det sådan eller kører i bare på?

Personligt kører jeg med 7-10 forskellige kostplaner, der giver det samme energi/protein/fedt tilskud.

Kan i virkelig holde jer bare til en 'dagsplan' og holde jer til den i flere uger?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Spiser personligt PRÆCIS det samme HVER dag. Den eneste forskel der er i min kosplan er, at jeg varierer mellem 3-4 forskellige slags kød om aftenen. Og har intet problem med det. Er også studerende, men selvom jeg havde en masse penge, gad jeg ikke bruge en masse unødvendige penge på alt mulig skrammel.
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: VK49

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Jeg følger ikke nogen kostplan, men jeg spiser dog cirka det samme hver eneste dag alligevel, dog har jeg intet problem med at tage et par boller med nutella istedetfor rugbrød engang imellem fx eller hvad jeg nu ellers kan have lyst til.
Nogengange kan jeg godt blive lidt træt af havregryn, men så lader jeg bare være med at spise det i en periode også smager det godt igen.
Nubretpumper
Brugeravatar

Hehe definationen af skrammel mangler vist =) Jeg snakker sunde ting at skifte en pære ud med et æble, brune ris med fuldkornspasta etc. Det er ikke skrammel for mig, men en variation til min smagsløg der øger min livs kvalitet i forhold til en kur/cut =)

4Play skrev:Hehe definationen af skrammel mangler vist =)

Mig ikke forstå
Nubretpumper
Brugeravatar

4Play skrev:Hehe definationen af skrammel mangler vist =) Jeg snakker sunde ting at skifte en pære ud med et æble, brune ris med fuldkornspasta etc. Det er ikke skrammel for mig, men en variation til min smagsløg der øger min livs kvalitet i forhold til en kur/cut =)

Ja, kan godt se hvad du mener, men at skifte et æble ud med en pære, er jo heller ikke en særlig stor variation. Når jeg skriver "skrammel", mener jeg, at jeg ikke tager ud og æder en masse MacD mad fx. (selvom det heller ikke er så slemt.), eller spiser en pose lakrids hver aften eller lige vælger at købe færdigretter fordi jeg ikke gider lave mad. Små ædringer, som du skriver, er del vel altid.
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: VK49

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00

Jeg tager de tal der står i min kostplan og sammensætter måltider i løbet af dagen mens jeg taster dem ind i min bærbar(eller papir).

F.eks

230g protein

100g kulhydrat

60g fedt

1. Måltid.

Jeg laver en shake med 60 protein og 10g kulhydrater.

Så trækker jeg de tal fra de ovenstående tal.

Nu er det

170g protein

90g kulhydrater

60g fedt.

Sådan fortsætter jeg så resten af dagen indtil alle tal rammer 0.

Man kan gøre det endnu nemmere ved at bruge et kostplan program. F.eks det excel regneark "kropogkost" som er i omløb.

I det lange løb bliver det imo nemt at følge kostplan sådan her, da man næsten kan det hele i hovdet.

Personligt køre jeg ikke efter hvad jeg skal spise, men en "skitse" efter hvad jeg mindst skal spise.
Så det jeg har i kostplanen, er det minimum jeg spiser. Og der ud over ryger der jo is og sådan lidt forskelligt ned. Men nu skal jeg også gaine
http://www.frederikbahne.wordpress.com
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 60.00
- Dødløft: 65.00

Hold kæft hvor må man have et trist liv, hvis man æder præcis det samme mad i de samme mængder på de samme tidspunkter dag efter dag. Så skal man godt nok have høje ambitioner om sig selv. Ambitioner som et ekstremt fåtal på dette forum udlever eller kommer til at udleve.
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Det eneste jeg æder hver dag som er det samme, er havergryn med rosiner.
Ellers bliver der jongleret lidt rundt med pålæg og ting og sager, da man stadig bor hjemme.
Men jeg vil ikke have noget problem med at æde 80% det samme hver dag :P

Jeg ved det gør godt i sidste ende, og så længe man sørger for at lave noget mad der smager godt er det fint nok. Der er jo stor variation hvis bare man har lidt fantasi, nogle forskellige krydderier, urter, grøntsager til topping / whatever, så kommer man langt.
You know what you want? Wait for it, it's coming!

Click her til højre og kom med ud på eventyr! Billede
Brugeravatar

Træner her: AK Atlas

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 33.00
- Dødløft: 7.00

Jeg vil sige at i gennemsnit er 6 ud af mine daglige 7-8 måltider det samme hver dag. Og det har det været i 10 år. Hvis jeg ikke er kørt død i det nu, så gør jeg det nok aldrig. Når jeg cutter ned kan jeg nogle gange virkelig savne noget bestemt mad, men så kigger jeg mig en gang i spejlet og kan se at min kostplan virker, og så forsvinder lysten som regel til at spise noget jeg ved der ikke gavner min form. Ellers tager jeg bare en caseinshake. Der er intet der ødelægger appetitten som denne fæle, men ultra mættende drik :D
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

der er nok mange der synes det er forkert, men jeg kører uden kostplan :)
så når jeg bulker, det er jo ikke nøje målt osv., så spiser jeg bare meget, tager altid en portion ekstra.

Og så når jeg starter en slags cut, passer jeg lidt mere på, tager måske bare lidt mindre i hver portion. Jeg synes det virker helt fint for mig :)

Kostplaner med høj frekvens af måltider har det med at være problematiske ved sociale events og familie tam tam. Det ville i princippet ikke være særlig svært at holde en kostplan hvis man kunne isolere sig fra miljøet. Udover det så er der også en risiko for at udvikle ortoreksi hvis man bliver fanatisk med kostplanlægning over længere tid.

Eftersom man fra 2007+ har påvist i studier at høj frekvens at måltider ikke nødvendigvis er en fordel, så kan man diskutere hvorfor fanden det er så vigtigt at skabe unødvendig stress ved at tænke på at overholde sit næste måltid hver 2-3 time.

Intermittent fasting derimod ser ud til at holde på et stort potentiale. Udover at man ikke bliver bundet helt så voldsomt til en kostplan 24/7, så er det dejligt befriende at æde pizza og burgere osv og stadig falde i vægt. Desværre så er det ikke skrevet så meget om det endnu (især ikke med tilknytning til bodybuilding), men hvis IF fortsætter med at give positive resultater så skulle det ikke undre mig at IF bliver standard protokollen for BB om nogle år.
Brugeravatar

Biggalow skrev:
Eftersom man fra 2007+ har påvist i studier at høj frekvens at måltider ikke nødvendigvis er en fordel[...]

Intermittent fasting derimod ser ud til at holde på et stort potentiale.[...]

Intermittent fasting? Forklar forklar :)

Biggalow skrev:men hvis IF fortsætter med at give positive resultater så skulle det ikke undre mig at IF bliver standard protokollen for BB om nogle år.

Klart klart, held og lykke med at spise adskillige tusinder kcal i ét måltid af primært sunde ting.
Nubretpumper
Brugeravatar

4Play skrev:
Biggalow skrev:
Eftersom man fra 2007+ har påvist i studier at høj frekvens at måltider ikke nødvendigvis er en fordel[...]

Intermittent fasting derimod ser ud til at holde på et stort potentiale.[...]

Intermittent fasting? Forklar forklar :)

Gå ind på leangains.com - Martin giver en fornuftig forklaring. Der er nogle enkelte ting som han ikke nævner og ikke vil nævne siden han er igang med at skrive en bog. Jeg har skrevet lidt med ham over email i håbet om at presse lidt ud af ham, men den bandit er stædig.
Brugeravatar

Misterhamper skrev:
Biggalow skrev:men hvis IF fortsætter med at give positive resultater så skulle det ikke undre mig at IF bliver standard protokollen for BB om nogle år.

Klart klart, held og lykke med at spise adskillige tusinder kcal i ét måltid af primært sunde ting.

Du tænker på Warrior diæt.. Det er det ikke..
Her faster du i 16 timer og spiser i 8..
CLEAN AND ALWAYS WILL BE
Brugeravatar

Træner her: Hulen

Galleri: Vis galleri (5)

Misterhamper skrev:

Så sort og hvidt er det heller ikke. Jeg spiser 3 måltider over 8 timer - 2 stk der hver indeholder 20% af mit samlede energiindtag af mit cut (~500-700 kcal hver). Mit største måltid er efter træning hvilket består af de sidste 60% (typisk 1600 kcal). Selvom jeg også kværner 300g grønsager og diverse fiberrige madvarer i disse måltider så finder jeg det absolut ikke hårdt.
Medmindre man er elite atlet og har et energiforbrug på 5000+ kcal så har man ikke noget at pive over.

Jeg siger for alt i verden ikke at det er "the shiiiit" - det har sine fordele og ulemper. De 2 største fordele som jeg ser er at de 16 timers faste ser ud til at påvirke leptin niveauet så man i sidste ende ikke rammer det kedelig plateau når man cutter. Den anden fordel er at det er meget nemmere at være med til sociale events.

Det handler også om sit temperament omkring mad - hvis man har svært ved at æde meget så er det nok ikke den mest ønskeværdige kostplan at følge.
Brugeravatar

Magic-MJ-Music skrev:
Misterhamper skrev:

Du tænker på Warrior diæt.. Det er det ikke..
Her faster du i 16 timer og spiser i 8..

Jeg aner ikke noget om de diæter da jeg er ligeglad - men problemet er jo at det ikke ligefrem er let at spise flere tusinder kcal i ét måltid (om det så er 1-2-3 måltider om dagen).
At sige det sagtens kunne blive "normen for bodybuildere" er ret langt ude.
Nubretpumper
Brugeravatar

Mussetrussen skrev:Jeg vil sige at i gennemsnit er 6 ud af mine daglige 7-8 måltider det samme hver dag. Og det har det været i 10 år. Hvis jeg ikke er kørt død i det nu, så gør jeg det nok aldrig. Når jeg cutter ned kan jeg nogle gange virkelig savne noget bestemt mad, men så kigger jeg mig en gang i spejlet og kan se at min kostplan virker, og så forsvinder lysten som regel til at spise noget jeg ved der ikke gavner min form.

+ 1. personligt synes jeg det er nemmere at have fast ramme, hvor i man kan variere lidt engang imellem. Har også spist på den samme måde de sidste 4-5 år, og bliver sku bare mere og mere motiveret.Tror bare man får et andet syn på mad når man kan se guleroden hænge foran snuden, og ens krop ligner det man altid har drømt om, og så vil man bare have mere, og det er jo en selvforstærkende effekt.
Kan du gætte hvem jeg er? Jeg er ALUN! Den mægtigste og viseste troldmand i norden muhaha.

Geografisk sted: østerbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Misterhamper skrev:At sige det sagtens kunne blive "normen for bodybuildere" er ret langt ude.

En af Martin Berkhans klienter(Intermitten Fasting/leangains.com) blev nr 1 ved loaded cup 07 i kategorien classic bodybuilding. Og han er vidst ikke den eneste klient som har haft succes i konkurrencer.

Enten er det mig der er naiv eller også må der være noget om det siden de har valgt at bruge principperne.

edit: links

http://www.leangains.com/search/label/Testimonials

Når man ser en tråd som denne, nyder man at være styrkeløfter... :drink:

Reputation point: 100

Styrkeliste
- Bænkpres: 305.00

Galleri: Vis galleri (2)