Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1386
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1384

Følg bodybuilding.dk på

John Broz træningsfilosofi

Udskriv emne

Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning

Hej Bodybuilding.dk!

Hvis ikke i har læst tråden om John Broz og hans træningsfilosofi, så syntes jeg i skulle læse den (hvis altså i har lyst).
Han skriver virkelig nogle anderledes/interessante ting, end man normalt hører.

http://forum.bodybuilding.com/showthrea ... =121212081

Hvad mener i om denne form for træning? Man kan jo se åbentlyst at den virker fremragende på en atlet som Pat Mendes.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Hvidovre - Friheden - HvAM (Hvidovre Atletik & Motion)

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
- Squat: 90.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Reputation point: 5

Logbog: Ingen logbog

Jeg har læst den tråd, men folk tager ikke stilling til hans træningsfilosofi. Jge syntes personligt hans principper er geniale, selvfølgelig skal man have en hvis træningskapacitet for at kunne gøre nogle af de ting han referere til.

Styrkeliste

Theiskn skrev:Jeg har læst den tråd, men folk tager ikke stilling til hans træningsfilosofi. Jge syntes personligt hans principper er geniale, selvfølgelig skal man have en hvis træningskapacitet for at kunne gøre nogle af de ting han referere til.

Nu er det jo ret beset ikke hans træningsprincipper. Han har bare taget det han har lært af Antonio Krastev og tilpasset til ham selv og hans atleter. Så i en eller anden udformning er det jo bare de gode gamle bulgarske træningsprincipper han anvender.

Og selvfølgelig virker det. Hårdt arbejde virker. Det synes for mange at være gået tabt i mængden af ligegyldigheder såsom 2-split eller 3-split, dumbell eller barbell, 8 reps eller 12 reps osv. osv.

Personligt anvender jeg en modificeret model af den type træning pt. og det virker ganske godt.

Det er dog vigtigt at pointere at den slags træning ikke er noget man springer ud i. Det er noget man bygger op til over en årrække, hvor man langsomt vender kroppen til mere og mere træning.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Kostplan: Vis kostplan

Thomas Jagd skrev:
Theiskn skrev:Jeg har læst den tråd, men folk tager ikke stilling til hans træningsfilosofi. Jge syntes personligt hans principper er geniale, selvfølgelig skal man have en hvis træningskapacitet for at kunne gøre nogle af de ting han referere til.

Nu er det jo ret beset ikke hans træningsprincipper. Han har bare taget det han har lært af Antonio Krastev og tilpasset til ham selv og hans atleter. Så i en eller anden udformning er det jo bare de gode gamle bulgarske træningsprincipper han anvender.

Og selvfølgelig virker det. Hårdt arbejde virker. Det synes for mange at være gået tabt i mængden af ligegyldigheder såsom 2-split eller 3-split, dumbell eller barbell, 8 reps eller 12 reps osv. osv.

Personligt anvender jeg en modificeret model af den type træning pt. og det virker ganske godt.

Det er dog vigtigt at pointere at den slags træning ikke er noget man springer ud i. Det er noget man bygger op til over en årrække, hvor man langsomt vender kroppen til mere og mere træning.

Mener du så, at man kan opbygge en stor nok workcapacity til at overkomme en arbejdsbyrde, lige den som Pat ifølge tråden udsættes for - uden krudt?
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Thomas Jagd skrev:

For os andre som ikke er så meget inde i de Bulgarske metoder og ej heller har lyst til at pløje den lange tråd igennem på bb.com. Kunne du ikke evt kort beskrive hvordan tingene kunne gribes an for folk der træner som de fleste herinde gør? Det kunne være det kunne være med til at få folk til at gå op i det vigtige i træning, hårdt arbejde.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Bnaz skrev:
Thomas Jagd skrev:

Mener du så, at man kan opbygge en stor nok workcapacity til at overkomme en arbejdsbyrde, lige den som Pat ifølge tråden udsættes for - uden krudt?

Det er så spørgsmålet. Det er temmelig hardcore træning han udsættes for. 1-2 timer om formiddagen og 3-4 timer om aftenen tror jeg det var, mandag til fredag, og kun 1 pas lørdag og søndag. Hvis vi snakker om en person som har mulighed for at vie sit liv til træning, og som ikke skal passe arbejde og familie, og som har langt over gennemsnitlige gener, så måske.

Men en modificeret udgave kunne jo sagtens virke for den gennemsnitlige person. Det er jo egentlig ret let at se hvor meget man kan klare og hvor meget man ikke klare. Det er jo bare at prøve sig frem, og se hvordan ens krop reagerer.
Redaktør

Styrkeliste

Old school skrev:
Thomas Jagd skrev:

For os andre som ikke er så meget inde i de Bulgarske metoder og ej heller har lyst til at pløje den lange tråd igennem på bb.com. Kunne du ikke evt kort beskrive hvordan tingene kunne gribes an for folk der træner som de fleste herinde gør? Det kunne være det kunne være med til at få folk til at gå op i det vigtige i træning, hårdt arbejde.

Nu ligger der godt nok en artikel her på bb.dk omkring de bulgarske træningsprincipper, som jeg har skrevet for noget tid siden, så den vil jeg anbefale du skimmer igennem :wink:

Men hvis det skal overføres til almindelige mennesker som fører et normalt liv, og som ikke har supermands-gener, så skal der nok laves ret markante modifikationer. Men hele grundideen i det er jo at træne de øvelser man vil være stærk i, så frekvent som muligt, og op til en dagsforms-max. Hvordan man modificere dette så det passer til den enkelte er jo uhyre svært at svare på, da det netop afhænger af den enkeltes status mht. en lang række faktorer. Men jeg kan godt give dig en skitsering af hvordan jeg træner pt. og har gjort det det sidste års tid. Det skal dog bemærkes at mit primære mål lige ny er at nå 200 kg i bænkpres RAW, så det er det som er i fokus i mit program. For andre bør man nok vægte squat og dødløft ligeså meget som jeg vægter bænkpres og andre presseøvelser.

Man: bænkpres, frontsquats, powershrugs
Tirs: clean and pushpress, speed dødløft, barbell rows
Ons: floor presses, front squats, dumbell rows
Tors: som regel fri
Fre: bænkpres, front squats, powershrugs
Lør: military presses, hang cleans, Yates rows
Søn: som regel fri

Når jeg skriver som regel fri er det fordi jeg nogen gange smider lidt ekstra bænkpres ind, hvis jeg synes min krop følger godt med.

Alle presseøvelser, samt front squats køres op til en dagsforms-max i rep rangen 1-5. Om jeg kører til max 1, 2, 3, 4 eller 5 rep vælges udfra en vurdering af hvad jeg selv mener jeg har kapacitet for at slå en rekord i. Herefter 5-6 sæt x 2-3 reps i backoff sæt med en vægt omkring 80-85 %. I alle rygøvelserne, rows, shrugs etc. kører jeg 4-5 sæt x 6-10 reps.

Udover ovenstående kører jeg en række mindre øvelser efter behov, tid, lyst og energi, såsom laterals, curls etc.

Jeg kører også en 2-3 pre-hab, recovery træningspas i ugen, hvor jeg laver bodyweight stuff, band træning og dets lige for ting som rotator-cuff, øvre ryg og hvad der ellers er behov for.

Det er i store hele det.
Redaktør

Styrkeliste

Broz siger at man bare skal blive ved med holde på med hård træning, uagtet at ens løft begynder at gå ned og det hele bliver surt x 100 - han refererer til dette som "The Dark Times"
Efter et stykke tid lang eller kort vil løftene begynde at stige igen. Han er tilsyneladende ligeglad med hvordan man subjektivt føler at det er "for hårdt" eller at man bliver slap - der skal bare knokles igennem.

Nu er hans svar ikke altid lige konsekvente. Jeg mindes et svar hvor han ligger vægt på at man selvfølgelig skal bygge op til den slags træning. Så ideen med at presse sig selv igennem "the dark times" holder selvfølgelig kun hvis man ligger på en arbejdsbyrde som passer til ens niveau. Hvis du hoppede på Pat Mendez program, så ville du ikke være i stand til at presse dig selv igennem "the dark times" når trætheden rammer, da den simpelthen ville ramme hurtigt, hårdt tage kraftigt til hvis du fortsatte. Hele ideen med "the dark times" er jo at nedgangen i styrke pga. akkumuleret træthed fungerer som en slags auto-deload, og når kroppen er kommet sig, så vil man begynde at stige igen. Hvis træthedsakkumulationen bliver for voldsom, så vil der overhovedet ikke være lys for enden af tunnelen.

Så hans postulat med at overtræning ikke eksisterer, holder ikke rigtigt vand. Overtræningssyndromet er beskrevet ganske godt i træningslitteraturen. Men sålænge man overreacher indenfor rimelighedens grænser, så vil man helt sikkert kunne trække sig selv ud af træthedsstadiet, ved bare at fortsætte træningen med det nedsatte styrkeniveau, og så komme stærkere ud på den anden side. Tror det er det han mener med "the dark times". Ikke at man bare kan træne ligeså meget man vil og så tro det kan have en positiv effekt, sålænge man bare presser på. Det skal tilpasses den enkelte, og det er også derfor den slags træning virker bedst når man har en kompetent coach eller kender sin krop særdeles godt.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
Nu ligger der godt nok en artikel her på bb.dk omkring de bulgarske træningsprincipper, som jeg har skrevet for noget tid siden, så den vil jeg anbefale du skimmer igennem :wink:

Havde jeg ikke set, men har jeg nu takker :wink:

Er nu ikke fordi jeg skal igang med at forsøge mig med denne type træning lige pt, er jeg for doven til, men altid fedt at blive klogere og lære noget nyt.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Lithium skrev:
Thomas Jagd skrev:
Broz siger at man bare skal blive ved med holde på med hård træning, uagtet at ens løft begynder at gå ned og det hele bliver surt x 100 - han refererer til dette som "The Dark Times"
Efter et stykke tid lang eller kort vil løftene begynde at stige igen. Han er tilsyneladende ligeglad med hvordan man subjektivt føler at det er "for hårdt" eller at man bliver slap - der skal bare knokles igennem.

Nu er hans svar ikke altid lige konsekvente. Jeg mindes et svar hvor han ligger vægt på at man selvfølgelig skal bygge op til den slags træning. Så ideen med at presse sig selv igennem "the dark times" holder selvfølgelig kun hvis man ligger på en arbejdsbyrde som passer til ens niveau. Hvis du hoppede på Pat Mendez program, så ville du ikke være i stand til at presse dig selv igennem "the dark times" når trætheden rammer, da den simpelthen ville ramme hurtigt, hårdt tage kraftigt til hvis du fortsatte. Hele ideen med "the dark times" er jo at nedgangen i styrke pga. akkumuleret træthed fungerer som en slags auto-deload, og når kroppen er kommet sig, så vil man begynde at stige igen. Hvis træthedsakkumulationen bliver for voldsom, så vil der overhovedet ikke være lys for enden af tunnelen.

Så hans postulat med at overtræning ikke eksisterer, holder ikke rigtigt vand. Overtræningssyndromet er beskrevet ganske godt i træningslitteraturen. Men sålænge man overreacher indenfor rimelighedens grænser, så vil man helt sikkert kunne trække sig selv ud af træthedsstadiet, ved bare at fortsætte træningen med det nedsatte styrkeniveau, og så komme stærkere ud på den anden side. Tror det er det han mener med "the dark times". Ikke at man bare kan træne ligeså meget man vil og så tro det kan have en positiv effekt, sålænge man bare presser på. Det skal tilpasses den enkelte, og det er også derfor den slags træning virker bedst når man har en kompetent coach eller kender sin krop særdeles godt.

Jeg deler din tolkning af Broz` concept. Det er farligt at udlægge tingene så "hårdt" som Broz gør det - der findes jo mennesker som følger alle slags råd slavisk og det kan jo føre til at folk omgår autoreguleringen ved ren og skær vilje og smadrer igennem på max volume og intensitet dag ud og dag ind, ignorerer begyndende skader, sygdom og dårlig teknik.
Hans råd fint nok til folk som har en slatten trænings-attitude og half-asser den så snart de kan komme til det, og piver over det mindste. Men folk som vitterligt gør hvad han siger og mentalt er "ligeglade" om hvor surt det er og hvor ondt det gør bør nok trække en smule i håndbremsen ift hans råd.

Ja, nemlig. Er 100 % enig. Problemet er at mange ser det som "et program". Og det er IKKE program. Det er et træningssystem som i høj grad skal tilpasses den enkelte. Det interessante for mig er heller ikke måden de træner på som sådan. Det er mere den hardcore træningsmoral som ligger til grund for sådan et system. Det kunne mange lære noget af. Istedet for at bekymre sig om ligegyldige detaljer, burde man træne sig selv til at gå hårdt til stålet, og ikke pive hver gang det er bare en lille smule hårdt. Man kan komme langt med mentalitet.

Derudover står det for mig som et glimrende eksempel på at kroppen er en vidunderlig organisme som kan tilpasse sig til ting man ikke troede var muligt. Det står i dejlig kontrast til folk som kaster begreber som overtræning omkring sig så snart man nævner at man squatter mere end 2 gange om ugen :D
Redaktør

Styrkeliste

Jeg træner i store træk på samme måde. Men det er selvf også inspireret af TJ.

Jeg træner et fullbody pas 4-5 gange om ugen. Altid med en ben basisøvelse, en presse basisøvelse og en trække basisøvelse. Nogle gange kører jeg et par basisøvelser mere, kører noget iso eller ingenting. Det afhænger af humør, lyst og tid. Det samme gælder valget af øvelser og sæt/reps Den "frie" måde at træne på har virkelig givet mig lysten igen og fungere rigtig godt for mig.
Billede
Brugeravatar

Styrkeliste
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00

Der var noget jeg ikke kunne finde ud af efter jeg havde læst tråden på bb.com.

Han skriver at de kører max hver eneste dag, hver eneste øvelse.

Betyder det så 1RM max eller kan det også være f. eks. 5RM eller endnu højere 10RM?

Styrkeliste

Theiskn skrev:Der var noget jeg ikke kunne finde ud af efter jeg havde læst tråden på bb.com.

Betyder det så 1RM max eller kan det også være f. eks. 5RM eller endnu højere 10RM?

Nej, det er altid 1RM. Bagefter laver de backoff sæt med 15-20 kg mindre for sæt af 2-3 reps. Men som man kan se på youtube videoerne laver de også nogen gange backoff sæt med højere reps. 5-10 reps engang imellem. Så hele ideen er at køre op til en 1RM efter dagsformen, og så lave en masse backoff sæt bagefter alt efter dagsform, niveau etc.
Redaktør

Styrkeliste

Man bør nok holde fast i at alle sæt er udført med god fart, hvilket for langt de fleste er en udfordring i sig selv. Det er altså ikke all-out grindere. Speed is king. Derudover skal teknikken også sidde i skabet, på hver rep.

John foreskriver backoff sæt med 90% af DAGENS 1RM med GOD FART. Et sted skrev han at de nogle gange laver op imod 50 reps i backoff delen (altså i mange sæt ;) ).

EDIT: Normalt siger han det der med 10-20 kg. i backoff, men et andet sted skrev han 90 %.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Selv om han selvfølgelig har ret i meget af det han siger, så synes jeg hans facon er utroligt belastende. Det er værd at bemærke at der er sat verdensrekorder med mange slags træningsmetodikker inklusive nogle med væsentligt mindre volumen end John Broz foreskriver.

Selvfølgelig er volumen king, men jeg det var jo et populært rygte at Abadiev, manden bag den bulgarske doomprotokol rent faktisk udsatte sine atleter for så meget træning, for at have styr på dem mere end fordi det partout skulle være det bedste. Om det passer vil jeg ikke gisne om.

Jeg er ved at brække mig når jeg hører om hans mørke sky og hans holdning til overbelastning og overbelastningsskader. I det amerikanske vægtløftningsforbund fyger det med krudtbeskyldninger og aklager on "unfair play", fordi de i hans gym står og træner med vægte over flere amerikanske rekorder, men alligevel nægter at stille op til nationale konkurrencer (fordi det, ifølge John Broz, kun er OL og de respektive qualifiers der tæller). Personligt så forstår jeg kritikken og kan helt ærligt ikke se hvad det skulle koste hans løftere at tage et par nationale stævner, for de laver jo alligevel dagsmax hver dag. Hvilken forskel skulle et stævne så gøre. Det er selvfølgeligt muligt at mr. Broz bare insisterer på at være idiot og at den så ikke er længere...

Der er mange seriøse motionister som tror de træner som pro's, altså som slet ikke fatter at der er forskel på at træne 5-6 gange i ugen og 10-15 gange i ugen, samt at det altså gør en forskel om man skal passe et civilt arbejde ved siden af. Og til dem, synes jeg egentlig at han udgør et slags wake up call og det er fedt nok.

En anden ting, når han snakker om applikationer i styrkeløft, præsenterer han nogle utroligt mærkelige synspunkter, nemlig at bænkpres skulle doseres lavere end de andre løft og iøvrigt ingen tilsvarende kommentarer om dødløft. Med mindre jeg og de fleste styrketrænere jeg kender har fundamentalt misfattet et eller andet, lyder det som noget juks, der stammer fra en fyr der primært ved noget om træk og squat og ikke så meget om styrkeløft, subsidiært styrkeløftenes restitutionsdynamik.
Følg min blog:
Kropblog.dk (nu med liv igen ;o)

Kontakt mig for bud på personlig træning, træningsvejledning og kostvejledning
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

En anden ting, når han snakker om applikationer i styrkeløft, præsenterer han nogle utroligt mærkelige synspunkter, nemlig at bænkpres skulle doseres lavere end de andre løft og iøvrigt ingen tilsvarende kommentarer om dødløft. Med mindre jeg og de fleste styrketrænere jeg kender har fundamentalt misfattet et eller andet, lyder det som noget juks, der stammer fra en fyr der primært ved noget om træk og squat og ikke så meget om styrkeløft, subsidiært styrkeløftenes restitutionsdynamik.

Det er jeg helt enig i. Generelt "ved" John Broz ikke ret meget. Han har svært ved at forklare hvorfor hans principper virker (som i virkeligheden ikke er hans). Der var et spørgsmål i den meget lange tråd, omkring en fysiologisk forklaring på hans, som du vælger at kalde den, sorte sky, og der måtte andre træde til i et forsøg på at forklare det. Så hans forsøg på at konvertere det til styrkeløft skal man nok tage med et gran salt.

Det er som jeg var inde på tidligere, derfor ikke nødvendigvis selve træningen som er interessant. Det som jeg synes er interessant er hvor stor en arbejdsbyrde man reelt kan konditionere kroppen til, hvis man arbejder hårdt for det. Jeg ved godt der er krudt med i billedet her, men hvis en clean atlet bare ville være istand til at træne det halve af hvad de gør, så ville det stadigvæk være mere end hvad 99 % i træningscentrene tror er muligt.
Redaktør

Styrkeliste

I skrivende stund er jeg på vej iseng, så vil ikke skrive et langt indlæg, men til det netop overståede EM Junior i styrkeløft, har jeg snakket med en del af de norske landsholdsløftere (og trænere). Flere af dem træner 12 gange om ugen med squat 10 gange samt bænk og dødløft 8 gange. Hovedfokus er at få en bedre work capacity, holde intensiteten nede og volumen oppe. Engang i løbet af den kommende uge regner jeg med at få nogle af deres programmer :)
Brugeravatar

Moderator

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Engang i løbet af den kommende uge regner jeg med at få nogle af deres programmer

Det kunne være spændende at se :wink:
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
Theiskn skrev:Der var noget jeg ikke kunne finde ud af efter jeg havde læst tråden på bb.com.

Nej, det er altid 1RM. Bagefter laver de backoff sæt med 15-20 kg mindre for sæt af 2-3 reps. Men som man kan se på youtube videoerne laver de også nogen gange backoff sæt med højere reps. 5-10 reps engang imellem. Så hele ideen er at køre op til en 1RM efter dagsformen, og så lave en masse backoff sæt bagefter alt efter dagsform, niveau etc.

Ok, så de kører altid op til 1RM efter dags formen, og derefter backoff sæt.

Når de så skal lave 1RM max. i f. eks. back squat. Kører de så helt op til at de misser en given vægt, eller kører de bare op til at de mærker at de har nået deres max? Når de kører max. i træk/stød så kører de jo så højt op at de "tit" misser en given vægt.

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:

Nu har jeg selv fulgt en del med i de tråde/sider coach Broz skriver i, og der er faktisk en gut, der burde have forstand på sagerne, som har forklaret "the dark times" på hans blog: http://www.averagebroz.com/ABG/Q_%26_A/Entries/2010/5/28_Central_nervous_system.html
Om det så holder i retten, vil jeg lade nogle af de klogere hoveder herinde svare på, da jeg ikke selv aner noget som helst om det, men bare synes det er et interessant koncept :)

Hvis man har lyst til at læse mere om systemer, så er denne tråd guld: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=122395951 (ved ikke om den har været postet før) og den indeholder da også en del historier fra folk som har brugt systemet og har fået RIGTIGT gode resultater(bl.a. +30kg i BS på ca. 1 måned efter "the dark times)

Geografisk sted: Struer

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 170.00

jeg anfægter ikke at det virker, men det første link du har kastet op er helt ude at skide...
Følg min blog:

Redaktør

Styrkeliste

Jeg har lige siddet og læst på det link fra bb.com, og jeg synes dælme han er sej ham John Broz! Især med denne:
IF you cant' squat everyday, lift heavy everyday then you are not OVERTRAINED, you are UNDERTRAINED!
:D
Min styrkeliste er all raw.

"There will always be a sore spot. If you wait till you feel good with no aches or pains to train, you will never be here." - John Broz
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: AK Frem

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 225.00

incognito skrev:jeg anfægter ikke at det virker, men det første link du har kastet op er helt ude at skide...

Istedet for at väre en sådan cocktease, så kan du vel forklare hvad der faktisk sker...
"Find your weak spot... and kill it"

"Attitude is the most important piece of equipment in the gym"

"The Universe could give two shits less about your strength to weight ratio"
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 132.50
- Squat: 165.00
- Dødløft: 215.00

garrish skrev:
incognito skrev:jeg anfægter ikke at det virker, men det første link du har kastet op er helt ude at skide...

Istedet for at väre en sådan cocktease, så kan du vel forklare hvad der faktisk sker...

Det ville jeg gerne hvis jeg vidste det, så det var ikke for at spille smart.

Serotonin spiller helt sikkert en rolle, men at forklare det som om det er den eneste forklarende faktor er helt sikkert en forsimpling af alt for store dimensioner. Alle neuronsystemer er hierarkiske og det kan gøre forskellige ting forskellige steder, og i det hele taget kan man næsten altid regne med at indenfor biologi er det aldrig en enkelt faktor der forklarer det hele.
For eksempel ved jeg at overtræning/overreaching ved høje procenter giver nedregulering af beta receptorer i muskulaturen, et fænomen man forbinder med musklernes generelle excitabilitet. Tilsvarende er jeg også helt sikker på at der sker nogle ting med gonaderne og binyrerne. Så vidt jeg lige ved er de eneste studier der har vist forøget hvileniveau af testosterom, i elitevægtløftere fra østlandene. Jeg har hyppigt set postulatet at de bulgarske vægtløftere havde binyrer der var 11 gange større end i almindelige mennesker.Selvom jeg ikke helt tror på det, så tyder det ihvertfald på Østfolkene mener at den sygeligt høje træningstolerance.
Derudover vil jeg også vædde med at der sker moduleringer af andre ekcitatoriske neurotransmittere, specielt dopamin, i centralnervesystemet
Følg min blog:

Redaktør

Styrkeliste