Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner
1 nye indlæg i dag

Theiskn skrev:Jeg har læst den tråd, men folk tager ikke stilling til hans træningsfilosofi. Jge syntes personligt hans principper er geniale, selvfølgelig skal man have en hvis træningskapacitet for at kunne gøre nogle af de ting han referere til.

Thomas Jagd skrev:Theiskn skrev:Jeg har læst den tråd, men folk tager ikke stilling til hans træningsfilosofi. Jge syntes personligt hans principper er geniale, selvfølgelig skal man have en hvis træningskapacitet for at kunne gøre nogle af de ting han referere til.
Nu er det jo ret beset ikke hans træningsprincipper. Han har bare taget det han har lært af Antonio Krastev og tilpasset til ham selv og hans atleter. Så i en eller anden udformning er det jo bare de gode gamle bulgarske træningsprincipper han anvender.
Og selvfølgelig virker det. Hårdt arbejde virker. Det synes for mange at være gået tabt i mængden af ligegyldigheder såsom 2-split eller 3-split, dumbell eller barbell, 8 reps eller 12 reps osv. osv.
Personligt anvender jeg en modificeret model af den type træning pt. og det virker ganske godt.
Det er dog vigtigt at pointere at den slags træning ikke er noget man springer ud i. Det er noget man bygger op til over en årrække, hvor man langsomt vender kroppen til mere og mere træning.

Thomas Jagd skrev:Theiskn skrev:Jeg har læst den tråd, men folk tager ikke stilling til hans træningsfilosofi. Jge syntes personligt hans principper er geniale, selvfølgelig skal man have en hvis træningskapacitet for at kunne gøre nogle af de ting han referere til.
Nu er det jo ret beset ikke hans træningsprincipper. Han har bare taget det han har lært af Antonio Krastev og tilpasset til ham selv og hans atleter. Så i en eller anden udformning er det jo bare de gode gamle bulgarske træningsprincipper han anvender.
Og selvfølgelig virker det. Hårdt arbejde virker. Det synes for mange at være gået tabt i mængden af ligegyldigheder såsom 2-split eller 3-split, dumbell eller barbell, 8 reps eller 12 reps osv. osv.
Personligt anvender jeg en modificeret model af den type træning pt. og det virker ganske godt.
Det er dog vigtigt at pointere at den slags træning ikke er noget man springer ud i. Det er noget man bygger op til over en årrække, hvor man langsomt vender kroppen til mere og mere træning.
Bnaz skrev:Thomas Jagd skrev:Theiskn skrev:Jeg har læst den tråd, men folk tager ikke stilling til hans træningsfilosofi. Jge syntes personligt hans principper er geniale, selvfølgelig skal man have en hvis træningskapacitet for at kunne gøre nogle af de ting han referere til.
Mener du så, at man kan opbygge en stor nok workcapacity til at overkomme en arbejdsbyrde, lige den som Pat ifølge tråden udsættes for - uden krudt?

Old school skrev:Thomas Jagd skrev:Theiskn skrev:Jeg har læst den tråd, men folk tager ikke stilling til hans træningsfilosofi. Jge syntes personligt hans principper er geniale, selvfølgelig skal man have en hvis træningskapacitet for at kunne gøre nogle af de ting han referere til.
For os andre som ikke er så meget inde i de Bulgarske metoder og ej heller har lyst til at pløje den lange tråd igennem på bb.com. Kunne du ikke evt kort beskrive hvordan tingene kunne gribes an for folk der træner som de fleste herinde gør? Det kunne være det kunne være med til at få folk til at gå op i det vigtige i træning, hårdt arbejde.

Broz siger at man bare skal blive ved med holde på med hård træning, uagtet at ens løft begynder at gå ned og det hele bliver surt x 100 - han refererer til dette som "The Dark Times"
Efter et stykke tid lang eller kort vil løftene begynde at stige igen. Han er tilsyneladende ligeglad med hvordan man subjektivt føler at det er "for hårdt" eller at man bliver slap - der skal bare knokles igennem.

Thomas Jagd skrev:
Nu ligger der godt nok en artikel her på bb.dk omkring de bulgarske træningsprincipper, som jeg har skrevet for noget tid siden, så den vil jeg anbefale du skimmer igennem![]()
Lithium skrev:Thomas Jagd skrev:Broz siger at man bare skal blive ved med holde på med hård træning, uagtet at ens løft begynder at gå ned og det hele bliver surt x 100 - han refererer til dette som "The Dark Times"
Efter et stykke tid lang eller kort vil løftene begynde at stige igen. Han er tilsyneladende ligeglad med hvordan man subjektivt føler at det er "for hårdt" eller at man bliver slap - der skal bare knokles igennem.
Nu er hans svar ikke altid lige konsekvente. Jeg mindes et svar hvor han ligger vægt på at man selvfølgelig skal bygge op til den slags træning. Så ideen med at presse sig selv igennem "the dark times" holder selvfølgelig kun hvis man ligger på en arbejdsbyrde som passer til ens niveau. Hvis du hoppede på Pat Mendez program, så ville du ikke være i stand til at presse dig selv igennem "the dark times" når trætheden rammer, da den simpelthen ville ramme hurtigt, hårdt tage kraftigt til hvis du fortsatte. Hele ideen med "the dark times" er jo at nedgangen i styrke pga. akkumuleret træthed fungerer som en slags auto-deload, og når kroppen er kommet sig, så vil man begynde at stige igen. Hvis træthedsakkumulationen bliver for voldsom, så vil der overhovedet ikke være lys for enden af tunnelen.
Så hans postulat med at overtræning ikke eksisterer, holder ikke rigtigt vand. Overtræningssyndromet er beskrevet ganske godt i træningslitteraturen. Men sålænge man overreacher indenfor rimelighedens grænser, så vil man helt sikkert kunne trække sig selv ud af træthedsstadiet, ved bare at fortsætte træningen med det nedsatte styrkeniveau, og så komme stærkere ud på den anden side. Tror det er det han mener med "the dark times". Ikke at man bare kan træne ligeså meget man vil og så tro det kan have en positiv effekt, sålænge man bare presser på. Det skal tilpasses den enkelte, og det er også derfor den slags træning virker bedst når man har en kompetent coach eller kender sin krop særdeles godt.
Jeg deler din tolkning af Broz` concept. Det er farligt at udlægge tingene så "hårdt" som Broz gør det - der findes jo mennesker som følger alle slags råd slavisk og det kan jo føre til at folk omgår autoreguleringen ved ren og skær vilje og smadrer igennem på max volume og intensitet dag ud og dag ind, ignorerer begyndende skader, sygdom og dårlig teknik.
Hans råd fint nok til folk som har en slatten trænings-attitude og half-asser den så snart de kan komme til det, og piver over det mindste. Men folk som vitterligt gør hvad han siger og mentalt er "ligeglade" om hvor surt det er og hvor ondt det gør bør nok trække en smule i håndbremsen ift hans råd.

Theiskn skrev:Der var noget jeg ikke kunne finde ud af efter jeg havde læst tråden på bb.com.
Han skriver at de kører max hver eneste dag, hver eneste øvelse.
Betyder det så 1RM max eller kan det også være f. eks. 5RM eller endnu højere 10RM?

En anden ting, når han snakker om applikationer i styrkeløft, præsenterer han nogle utroligt mærkelige synspunkter, nemlig at bænkpres skulle doseres lavere end de andre løft og iøvrigt ingen tilsvarende kommentarer om dødløft. Med mindre jeg og de fleste styrketrænere jeg kender har fundamentalt misfattet et eller andet, lyder det som noget juks, der stammer fra en fyr der primært ved noget om træk og squat og ikke så meget om styrkeløft, subsidiært styrkeløftenes restitutionsdynamik.

Engang i løbet af den kommende uge regner jeg med at få nogle af deres programmer

Thomas Jagd skrev:Theiskn skrev:Der var noget jeg ikke kunne finde ud af efter jeg havde læst tråden på bb.com.
Han skriver at de kører max hver eneste dag, hver eneste øvelse.
Betyder det så 1RM max eller kan det også være f. eks. 5RM eller endnu højere 10RM?
Nej, det er altid 1RM. Bagefter laver de backoff sæt med 15-20 kg mindre for sæt af 2-3 reps. Men som man kan se på youtube videoerne laver de også nogen gange backoff sæt med højere reps. 5-10 reps engang imellem. Så hele ideen er at køre op til en 1RM efter dagsformen, og så lave en masse backoff sæt bagefter alt efter dagsform, niveau etc.

Thomas Jagd skrev:Broz siger at man bare skal blive ved med holde på med hård træning, uagtet at ens løft begynder at gå ned og det hele bliver surt x 100 - han refererer til dette som "The Dark Times"
Nu er hans svar ikke altid lige konsekvente. Jeg mindes et svar hvor han ligger vægt på at man selvfølgelig skal bygge op til den slags træning. Så ideen med at presse sig selv igennem "the dark times" holder selvfølgelig kun hvis man ligger på en arbejdsbyrde som passer til ens niveau. Hvis du hoppede på Pat Mendez program, så ville du ikke være i stand til at presse dig selv igennem "the dark times" når trætheden rammer, da den simpelthen ville ramme hurtigt, hårdt tage kraftigt til hvis du fortsatte. Hele ideen med "the dark times" er jo at nedgangen i styrke pga. akkumuleret træthed fungerer som en slags auto-deload, og når kroppen er kommet sig, så vil man begynde at stige igen. Hvis træthedsakkumulationen bliver for voldsom, så vil der overhovedet ikke være lys for enden af tunnelen.
Så hans postulat med at overtræning ikke eksisterer, holder ikke rigtigt vand. Overtræningssyndromet er beskrevet ganske godt i træningslitteraturen. Men sålænge man overreacher indenfor rimelighedens grænser, så vil man helt sikkert kunne trække sig selv ud af træthedsstadiet, ved bare at fortsætte træningen med det nedsatte styrkeniveau, og så komme stærkere ud på den anden side. Tror det er det han mener med "the dark times". Ikke at man bare kan træne ligeså meget man vil og så tro det kan have en positiv effekt, sålænge man bare presser på. Det skal tilpasses den enkelte, og det er også derfor den slags træning virker bedst når man har en kompetent coach eller kender sin krop særdeles godt.

incognito skrev:jeg anfægter ikke at det virker, men det første link du har kastet op er helt ude at skide...

garrish skrev:incognito skrev:jeg anfægter ikke at det virker, men det første link du har kastet op er helt ude at skide...
Istedet for at väre en sådan cocktease, så kan du vel forklare hvad der faktisk sker...

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster