Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 844
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 842

Følg bodybuilding.dk på

Squat teknik

Udskriv emne

Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning

Hey

Kunne godt tænke mig lidt respons på min squat teknik, da den er selvlært. Videoerne er fra to forskellige vinkler, og af 2 forskellige sæt:

Er desværre ikke særlig smidig, hvorfor jeg har lagt to skiver under hælene. Men det arbejder jeg på :D

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

SHR skrev:Hey

Kunne godt tænke mig lidt respons på min squat teknik, da den er selvlært. Videoerne er fra to forskellige vinkler, og af 2 forskellige sæt:

Er desværre ikke særlig smidig, hvorfor jeg har lagt to skiver under hælene. Men det arbejder jeg på :D

Du belaster dine knæ ved at bruge skiver
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Jeg synes at du skal stå bredere så du kan gå ned i mellem benene i stedet for oven på dem, hvilket også vil gøre det nemmere at komme i bund ved hver rep..

Jeg ville også smide skiverne vægt, ved sku ikke om det belaster knæene, men jeg ville ihvertfald nødig blive afhængig af sådan nogle(hvilket jeg tror man gør ved at bruge dem).
Jesper Linde
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg.

jesperlinde skrev:Jeg synes at du skal stå bredere så du kan gå ned i mellem benene i stedet for oven på dem, hvilket også vil gøre det nemmere at komme i bund ved hver rep..

Jeg ville også smide skiverne vægt, ved sku ikke om det belaster knæene, men jeg ville ihvertfald nødig blive afhængig af sådan nogle(hvilket jeg tror man gør ved at bruge dem).

det der sker er at han bøjer ned i knæene i stedet for at "sætte" sig ned i squaten
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Ser umiddelbart rimelig pænt ud. Prøv dog at sætte dig mere tilbage og få smidt skiverne væk. Arbejd istedet på din smidighed og teknik :)
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Tak for de mange svar :)

Som sagt arbejder jeg på smidigheden så jeg kan undvære skiverne, da jeg har fundet ud af at det er langt fra optimalt.

Vil prøve at arbejde med at stå lidt bredere. Det føles også mere naturligt for mig.

Arbejd på at komme mere i dybden og så køb dig nogle ordentlige sko...det spiller bare ikke at squatte i strømpesokker

Er der nogen fordel ved at have sko på under squat? Og skal det være en speciel type?

Jeg vil ikke kommentere på din teknik, da jeg ikke føler mig hardcore nok til det, haha

Men jeg vil gerne spørge hvorfor du egentlig bruger de der skiver under fødderne?
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

SørenDP skrev:Jeg vil ikke kommentere på din teknik, da jeg ikke føler mig hardcore nok til det, haha

Men jeg vil gerne spørge hvorfor du egentlig bruger de der skiver under fødderne?

Fordi jeg ikke er særlig smidig. Lægger jeg dem som støtte under mine hæle kan jeg gå en smule dybere end hvis jeg ikke gjorde.
Men som de andre siger så er den dumt #-o

En sko med flad og hård sål fx Adidas Handball Speciel :)
Brugeravatar

Moderator

The Gym

Styrkeliste

Kære SHR. Jeg er ikke på nogen måde enig i, at du skal stå i flade sko, og slet ikke hvis du er stiv som det ser ud til. Jeg vil give jesper L ret i, at du skal stå breddere - for der er ikke mange der kan lave en anstændig squat i smal fodstilling. Jeg har trænet frontsquat, og alm squat 5 gange om ugen i 20 år, og kender ikke nogen, der har fået ondt i knæene af at bruge hæl. Næsten alle jeg kender har glæde af hælen. Enkelte styrkeløftere bruger flade sko, men der ligge stangen længere nede på ryggen og banen er helt anderledes og kræver særlig teknik. Ved at få lidt hæl under, vil din lårbens knogle få en mere flad vinkel i bundstilling og derved har du ikke så lang vandring. Jeg tror, du vil opleve træthed over lænden hvis du står på flad fod, da det umiddelbart med den stivhed, du beskriver, vil øge strækket på alle scener og muskler på flad fod..

God træning, uanset hvad du finder frem til :0)

Superwoman :wink:

Geografisk sted: Nørresundby

Træner her: Motionskælderen
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 142.00
- Squat: 252.50
- Dødløft: 240.00

Galleri: Vis galleri (1)

søg på ankle mobilization på youtube, se om ikke du kan få en smule mere rom i anklerne.
Ordentlige sko er et must. Handball special eller VL sko kan hjælpe dig en del og er en god ting hvis du vil passe på dine knæ.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Superwoman skrev:Kære SHR. Jeg er ikke på nogen måde enig i, at du skal stå i flade sko, og slet ikke hvis du er stiv som det ser ud til. Jeg vil give jesper L ret i, at du skal stå breddere - for der er ikke mange der kan lave en anstændig squat i smal fodstilling. Jeg har trænet frontsquat, og alm squat 5 gange om ugen i 20 år, og kender ikke nogen, der har fået ondt i knæene af at bruge hæl. Næsten alle jeg kender har glæde af hælen. Enkelte styrkeløftere bruger flade sko, men der ligge stangen længere nede på ryggen og banen er helt anderledes og kræver særlig teknik. Ved at få lidt hæl under, vil din lårbens knogle få en mere flad vinkel i bundstilling og derved har du ikke så lang vandring. Jeg tror, du vil opleve træthed over lænden hvis du står på flad fod, da det umiddelbart med den stivhed, du beskriver, vil øge strækket på alle scener og muskler på flad fod..

God træning, uanset hvad du finder frem til :0)

Superwoman :wink:

Well.. :roll:

Vil helst ikke være "afhængig" af skiverne hvis ikke det er nædvendigt, så prøver bare forbedre min smidighed og se om ikke det hjælper mig. Ellers synes jeg at have hørt at man kan få squat sko med lidt støtte i hælen?

Skiverne er udmærkede til at lære dig at holde vægten på hælen så du ikke kommer frem på forfoden. Forstår ikke al den kritik der er af skiverne, de kan være et rigtigt godt redskab til at lære at squatte.

Det du kalder squat sko er det som poul kalder vl sko, og de kan findes en del steder på nettet :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

her er en ret god beskrivelse af god teknik og hvordan du opnår det.

http://stronglifts.com/how-to-squat-wit ... -problems/

du skal stå bredere og lære at åbne mere i hoften, vil virke som om du så bliver mere smidig og vil linket lære dig.

edit:

har lige vedhæftet squat beskrivelse fra bogen starting strength, bliver ikk meget bedre.

http://rapidshare.com/files/198544774/S ... 1.pdf.html
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Reputation point: 5

Fuck nu det med sko.

Du squatter 70 kg eller noget, så er det virkelig lige meget om det foregår i sko, med skiver under hælene eller i bare tæer. No offence i øvrigt, det er ikke fordi jeg selv er supermand, jeg mener bare at de betragtninger, der gør sig gældende for en styrkeløfter, der squatter 3 gange sin egen kropsvægt, ikke altid kan overføres til motionister.

Just my two cents.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

De skiver der kan umuligt være sunde :?
Brugeravatar

Geografisk sted: Hjørring

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

alfross skrev:Fuck nu det med sko.

Du squatter 70 kg eller noget, så er det virkelig lige meget om det foregår i sko, med skiver under hælene eller i bare tæer. No offence i øvrigt, det er ikke fordi jeg selv er supermand, jeg mener bare at de betragtninger, der gør sig gældende for en styrkeløfter, der squatter 3 gange sin egen kropsvægt, ikke altid kan overføres til motionister.

Just my two cents.

man kan ligeså godt tillægge sig gode vaner og perfekt teknik allerede fra de små vægte, dette gøres nemmest ved at se på hvad eliten gør.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Old school skrev:
man kan ligeså godt tillægge sig gode vaner og perfekt teknik allerede fra de små vægte, dette gøres nemmest ved at se på hvad eliten gør.

Den princip hylder jeg naturligvis også, men man må også gerne bruge fornuften. Vi snakker sko til 1000 kr.. Det er bare :^o i mine øjne.

Jeg synes ikke der er nogen grund til at gå all in med udstyr hvis det er decideret unødvendigt. Det svarer lidt til at købe en enkeltstartshjelm for at cykle en tur.

Brug pengene på noget tun i stedet.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

alfross skrev:
Old school skrev:

Den princip hylder jeg naturligvis også, men man må også gerne bruge fornuften. Vi snakker sko til 1000 kr.. Det er bare :^o i mine øjne.

Jeg synes ikke der er nogen grund til at gå all in med udstyr hvis det er decideret unødvendigt. Det svarer lidt til at købe en enkeltstartshjelm for at cykle en tur.

ok så er vi enige, var bare svært at se hvad du hentydede til.

Personligt har de sko jeg har squattet bedst i været ganske alm Handball speciel fra adidas
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Hvis nu man køber en Adidas Handball Special, så koster den vel omkring 400 kr., hvilket er meget lig prisen på de fleste sko folk træner med. Ovenstående er blot bedre pga. sin flade og hårde sål.
Brugeravatar

Moderator

The Gym

Styrkeliste

Hvordan arbejder du med din smidighed, og hvordan ser din opvarmning ud? :)
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00

alfross skrev:Den princip hylder jeg naturligvis også, men man må også gerne bruge fornuften. Vi snakker sko til 1000 kr.. Det er bare :^o i mine øjne.

Mine har sku kun kostet 450kr, og det er vel og mærke sko som elite powerliftere bruger. Så ligesom med alm. sko, svinger priserne meget.
One time I squatted so deep, I picked up a smartie with my ass.

logbog anno 2015
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Maribo

Træner her: Rødby Motionscenter

Styrkeliste
- Squat: 185.00
- Dødløft: 240.00

charlie t skrev:
alfross skrev:Den princip hylder jeg naturligvis også, men man må også gerne bruge fornuften. Vi snakker sko til 1000 kr.. Det er bare :^o i mine øjne.

Mine har sku kun kostet 450kr, og det er vel og mærke sko som elite powerliftere bruger. Så ligesom med alm. sko, svinger priserne meget.

Hvilke har du købt :)? Jeg overvejer nemlig at købe nogen.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 145.00

the-QB skrev:Hvordan arbejder du med din smidighed, og hvordan ser din opvarmning ud? :)

Har ikke nogen fast opvarmning, men det plejer at være instinktivt. Det kunne typisk være:

1*5 @ 30
1*5 @ 50
1*3 @ 60

Ang udstrækning af anklen plejer jeg bare at sætte foden i gulvet, sætte mig ned og bukke mig udover den, uden at løfte hælen (er lidt svær at beskrive #-o ). Jeg holder et let stræk i ca. 10-15 sekunder og holder derefter et lidt hårdere stræk i lige så lang tid.

SHR skrev:
the-QB skrev:Hvordan arbejder du med din smidighed, og hvordan ser din opvarmning ud? :)

Har ikke nogen fast opvarmning, men det plejer at være instinktivt. Det kunne typisk være:

1*5 @ 30
1*5 @ 50
1*3 @ 60

Ang udstrækning af anklen plejer jeg bare at sætte foden i gulvet, sætte mig ned og bukke mig udover den, uden at løfte hælen (er lidt svær at beskrive #-o ). Jeg holder et let stræk i ca. 10-15 sekunder og holder derefter et lidt hårdere stræk i lige så lang tid.

Opvarmning bør indholde en form for dynamisk udstræk for at få alle muskler klar.. Stramhed i hamstrings, quads kan også være medvirkende til at det er svært at komme helt ned, og det vil en sådan udstrækning hjælpe på :)
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00